Urząd nie może odmówić przyjęcia niekompletnych wniosków i pism od przedsiębiorcy. Nie ma też prawa żądać jakichkolwiek dokumentów, których konieczność przedstawienia nie wynika wprost z przepisów. Jeśli nie rozpatrzy wniosku w terminie, uznaje się, że wydał decyzję taką, jakiej sobie życzył przedsiębiorca.

Takie zasady kreuje [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=345827]ustawa o świadczeniu usług na terytorium RP (DzU nr 47, poz. 278)[/link], która wchodzi w życie w dziś, 10 kwietnia.

[srodtytul]Szybsze procedury[/srodtytul]

Istotne są w niej także przepisy, które zapowiadają utworzenie tzw. elektronicznych punktów kontaktowych.

Mają one służyć przyspieszeniu realizowania procedur związanych z rozpoczęciem, prowadzeniem i zakończeniem działalności gospodarczej. Administratorzy elektronicznych punktów kontaktowych będą mieli obowiązek przyjęcia wszelkich dokumentów elektronicznych złożonych przez przedsiębiorcę i następnie przekazania ich właściwemu urzędowi do załatwienia tłumaczy Agnieszka Adach, prawniczka z kancelarii Stopczyk & Mikulski.

Na internetowych stronach punktu znajdą się także oficjalne wyjaśnienia przepisów, informacje o prawach i obowiązkach przedsiębiorców, dane o urzędach publicznych i ich kompetencjach oraz punktach kontaktowych na terenie UE. Będzie można na nich też znaleźć formularze niezbędne do załatwiania różnych spraw urzędowych.

[srodtytul]Wpisy do rejestru[/srodtytul]

Za pośrednictwem strony internetowej punktu kontaktowego przedsiębiorca będzie mógł złożyć do właściwych organów wnioski o: wpis do rejestrów (m.in. REGON,NIP, ZUS), rejestrację w zrzeszeniach lub stowarzyszeniach zawodowych, a także wnioski o uzyskanie zezwolenia (rejestracji,koncesji) niezbędnego do prowadzenia działalności. Stanie się on zatem tylko pośrednikiem między usługodawcami a odpowiednimi urzędami, które jednak nadal pozostaną bezpośrednio właściwe w sprawach rejestracji i reglamentacji działalności gospodarczej wyjaśnia Katarzyna Kostoń-Čikulin z kancelarii Norton Rose Piotr Strawa i Wspólnicy.

Punkt może być też pomocny dla konsumentów. Umożliwi im zdobywanie informacji ousługodawcach, wymogach, które powinni oni spełniać, środkach odwoławczych w wypadku sporu z nimi, danych kontaktowych organizacji udzielających praktycznej pomocy usługobiorcom. Nie będzie można w nim jednak uzyskać indywidualnych porad prawnych.

Jeżeli faktycznie punkt zagwarantuje przejrzysty dostęp do informacji o przedsiębiorcach, to ułatwi konsumentom podejmowanie świadomych decyzji o wyborze usługodawcy oraz świadczonych przez niego usług ocenia mec. Katarzyna Kostoń-Čikulin.