A jak każdy z nich odpoczywa?
Prowadzący miejskie autobusy – 11 godzin na dobę i co najmniej 35 w tygodniu, a jeżdżący pojazdami powyżej 3,5 tony bądź takimi, które wożą powyżej dziewięciu osób łącznie z kierowcą – 45 godzin tygodniowo i wyjątkowo trzy razy w tygodniu dziewięć godzin na dobę.
Te rozbieżności wynikają z tego, że [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8A0C6071EE0210ACDF14C8C4406FE6FB?id=173274]ustawa z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.)[/link] nie odnosi się do czasu prowadzenia przez wszystkich kierowców. Ten akt prawny reguluje czas:
- pracy wszystkich kierowców etatowych oraz
- prowadzenia przewozów regularnych osób na trasach do 50 km i kierowców zatrudnionych na umowach cywilnych lub mających własne działalności gospodarcze, wykonujących te przewozy; dalej kierowcy z rozdz. 4a ustawy.
Czas prowadzenia przez kierowców m.in. dużych aut (powyżej 3,5 tony) oraz takich, które wożą więcej niż dziewięć osób łącznie z kierowcą, i zatrudnionych przy przewozach regularnych na trasach przekraczających 50 km sprawdzamy w rozporządzeniu 561/2006 albo w umowie AETR.
W tym tekście przedstawiamy podstawowe zasady czasu pracy wszystkich kierowców i czas prowadzenia w komunikacji miejskiej, na umowach cywilnych i samozatrudnionych.
Czas prowadzenia przez pozostałych kierowców omawiamy w artykule [link=http://www.rp.pl/artykul/423042.html]"Podróż z obowiązkowymi przerwami i odpoczynkami w trasie”[/link].
[b] [link=http://www.rp.pl/galeria/423036,2,422891.html]Zobacz, jakie przepisy regulują czas prowadzenia pojazdów i czas pracy kierowców[/link][/b]
[ramka][b]Czytaj więcej w poradniku [link=http://www.rp.pl/temat/423036.html]"Jak pracują kierowcy”[/link][/b][/ramka]