W pierwszej kolejności powinni w takiej sytuacji rozejrzeć się i zdecydować, gdzie konkretnie będą prowadzili działalność.
Zgodnie z obowiązującymi [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=79916]przepisami prawa działalności gospodarczej (DzU z 1999 r. nr 101, poz. 1178 ze zm.)[/link], konkretnie art. 7a ust. 1a, w stosunku do takich osób, czyli m.in. dla obywateli polskich zachowujących miejsce stałego pobytu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podstawowe znaczenie ma miejsce wykonywania działalności w Polsce.
Zgłosić się trzeba w gminie, w której ma być główne miejsce wykonywania tej działalności. Może to być zakład produkcyjny, usługowy albo np. sklep. Nie ma natomiast znaczenia, gdzie znajduje się siedziba firmy (biuro).
Są jednak takie rodzaje działalności, które trudno powiązać z jednym miejscem (transport, budownictwo, sieć podobnych zakładów usługowych na terenie kraju). Wtedy w praktyce przedsiębiorca wskazuje konkretną gminę i tam się rejestruje.
Jeśli padnie takie pytanie, trzeba umieć powiązać miejsce wykonywania działalności z konkretną gminą (np. firma spodziewa się w niej największych zamówień). W formularzu, który wypełnia się przy zakładaniu firmy, nie ma jednak miejsca na takie informacje.
Te same regulacje dotyczą osób zagranicznych z krajów UE i EFTA oraz niektórych innych krajów mających zawarte z UE umowy regulujące swobodę świadczenia usług.
[b]Uwaga![/b] Choć prawo działalności gospodarczej zostało już w 2004 r. zastąpione ustawą o swobodzie działalności gospodarczej, to przepisy o wpisie do ewidencji nadal obowiązują – mają stracić ważność do końca czerwca 2011 r.