Odszkodowanie - kiedy się należy przedsiębiorcy

Naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Publikacja: 22.03.2017 05:20

Odszkodowanie - kiedy się należy przedsiębiorcy

Foto: www.sxc.hu

Mówi tak art. 361 ust. 2 kodeksu cywilnego. W ten sposób określone zostały szerokie podstawy dla roszczeń odszkodowawczych. Pamiętać trzeba, że zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego szkoda wynikła.

Przepis określa więc w ogólnym zakresie sytuacje, gdy poszczególnym osobom mogą przysługiwać roszczenia odszkodowawcze. Sąd Najwyższy uznał, że odszkodowanie nie może przekroczyć rozmiarów szkody (wyrok SN z 30 listopada 2016 r., III CSK 389/15). Szkoda – jak już wspomnieliśmy – dzieli się na stratę oraz utracone korzyści. Szkoda w postaci straty oznacza każde pogorszenie się sytuacji majątkowej poszkodowanego (np. zmniejszenie aktywów), w wyniku czego staje się on uboższy niż był przed jej doznaniem.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Zmiany w podatku od nieruchomości 2025. Problemy z przepisami. Bezpłatny webinar "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki
Prawo w firmie
Co obejmie deregulacja? Zespół Brzoski może wrócić do gotowych projektów
Materiał Promocyjny
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Prawo w firmie
Zlikwidują Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców? Jest oświadczenie
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń