Odszkodowanie - kiedy się należy przedsiębiorcy

Naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Publikacja: 22.03.2017 05:20

Odszkodowanie - kiedy się należy przedsiębiorcy

Foto: www.sxc.hu

Mówi tak art. 361 ust. 2 kodeksu cywilnego. W ten sposób określone zostały szerokie podstawy dla roszczeń odszkodowawczych. Pamiętać trzeba, że zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego szkoda wynikła.

Przepis określa więc w ogólnym zakresie sytuacje, gdy poszczególnym osobom mogą przysługiwać roszczenia odszkodowawcze. Sąd Najwyższy uznał, że odszkodowanie nie może przekroczyć rozmiarów szkody (wyrok SN z 30 listopada 2016 r., III CSK 389/15). Szkoda – jak już wspomnieliśmy – dzieli się na stratę oraz utracone korzyści. Szkoda w postaci straty oznacza każde pogorszenie się sytuacji majątkowej poszkodowanego (np. zmniejszenie aktywów), w wyniku czego staje się on uboższy niż był przed jej doznaniem.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku