Reklama
Rozwiń

Odszkodowanie - kiedy się należy przedsiębiorcy

Naprawienie szkody obejmuje straty, które poszkodowany poniósł oraz korzyści, które mógłby osiągnąć, gdyby mu szkody nie wyrządzono.

Publikacja: 22.03.2017 05:20

Odszkodowanie - kiedy się należy przedsiębiorcy

Foto: www.sxc.hu

Mówi tak art. 361 ust. 2 kodeksu cywilnego. W ten sposób określone zostały szerokie podstawy dla roszczeń odszkodowawczych. Pamiętać trzeba, że zobowiązany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność tylko za normalne następstwa działania lub zaniechania, z którego szkoda wynikła.

Przepis określa więc w ogólnym zakresie sytuacje, gdy poszczególnym osobom mogą przysługiwać roszczenia odszkodowawcze. Sąd Najwyższy uznał, że odszkodowanie nie może przekroczyć rozmiarów szkody (wyrok SN z 30 listopada 2016 r., III CSK 389/15). Szkoda – jak już wspomnieliśmy – dzieli się na stratę oraz utracone korzyści. Szkoda w postaci straty oznacza każde pogorszenie się sytuacji majątkowej poszkodowanego (np. zmniejszenie aktywów), w wyniku czego staje się on uboższy niż był przed jej doznaniem.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
40 proc. opłat za mieszkanie w kosztach biznesu? Jest to możliwe
Prawo w firmie
Deregulacja po 100 dniach: rząd przyjął większość postulatów zespołu Brzoski
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Prawo w firmie
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych z nowym zadaniem
Prawo w firmie
Jak odejść ze związku zawodowego