Zakładanie firmy: Jaki wybrać model biznesowy

Czasami warto, by przedsiębiorca zrewidował formy prowadzonej działalności i przeprowadził restrukturyzację. Rekomendowany model zmian powinien zależeć od ostatecznych planów gospodarczych.

Aktualizacja: 20.11.2016 16:40 Publikacja: 20.11.2016 16:29

Technologiczny start-up można rozwinąć jako spółkę cywilną.

Technologiczny start-up można rozwinąć jako spółkę cywilną.

Foto: 123RF

Zmieniające się przepisy, zwłaszcza podatkowe wpływają na prowadzenie biznesu, modele organizacyjne i wykorzystywane struktury. Nie ma uniwersalnej odpowiedzi wskazującej, jaka forma prawna i jaki model jest odpowiedni dla zaplanowanego przedsięwzięcia gospodarczo-inwestycyjnego. Jest to kwestia indywidualna, wymagająca precyzyjnej analizy, której powinien zostać poddany, nawet skład osobowy właścicieli firmy. Inaczej wygląda struktura firmy rodzinnej, a inaczej przedsiębiorstwa prowadzonego przez obce osoby. Ogromne znaczenie ma zakres i rodzaj prowadzonej działalności. Niektóre typy biznesu nie mogą być realizowane w ramach danej formy, nie można prowadzić banku prywatnego w ramach innej struktury niż spółka akcyjna. Istotna jest skala przychodów i rentowności, ponieważ niektóre modele są kosztowne, aczkolwiek korzystne na wielu płaszczyznach. Inaczej sytuacja wygląda w firmach o ugruntowanej pozycji, a inaczej w podmiotach wchodzących na rynek z zamiarem pozyskania finansowania.

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Prawo w firmie
Podwykonawstwo a prawo zamówień publicznych. Co mówi orzecznictwo KIO?
Prawo w firmie
EUDR nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Co zakłada unijna regulacja?
Prawo w firmie
Komisja Europejska zaskarżyła Polskę do TSUE. Chodzi o minimalny podatek dochodowy
Prawo w firmie
Należyta staranność to nie bat na przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo w firmie
Czy kupowanie fałszywych opinii w internecie da korzyści podatkowe?