Ministerstwo Finansów zapowiada, że już od przyszłego roku zacznie działać nowy zintegrowany system informacji o podatnikach. Pozwoli on na kierowanie kontroli tylko tam, gdzie występują nieprawidłowości. Byłaby to kontynuacja trendu, który opisaliśmy w „Rzeczpospolitej" z 22 sierpnia: w porównaniu z 2010 r. częstotliwość kontroli spadła o połowę, natomiast znacznie zwiększyła się ilość wykrytych uszczupleń podatkowych.

– Nie chcemy nękać uczciwych podatników, ale skupić się na działaniu tam, gdzie rzeczywiście są nieprawidłowości – zapowiada Piotr Dziedzic, dyrektor Departamentu Kontroli Celnej, Podatkowej i Kontroli Gier w MF. Zapewnia on, że wzorcem ma być działanie według modelu przyjętego np. w Holandii, gdzie po mniej istotnych błędach podatnika urząd po prostu go poucza i wskazuje, co skorygować.

Nowy system zarządzania ryzykiem w kontrolach ma zgromadzić w jednym miejscu całą wiedzę o podatnikach, jaką dysponuje fiskus. Dziś wiedza ta jest dostępna oddzielnie w 400 urzędach skarbowych i Służbie Celnej. Nowo powołana spółka celowa Skarbu Państwa ma dostarczyć organom podległym MF zaawansowane narzędzia do przetwarzania danych.

– Oprócz narzędzi informatycznych będziemy także rozwijali kompetencje kontrolerów. Będą temu służyły podwyżki płac, intensywne szkolenia, a w przyszłości stworzenie szkoły administracji skarbowej – zapewnia dyrektor Piotr Dziedzic.

Ministerstwo ma już plan działań kontrolnych wobec podmiotów stosujących agresywne optymalizacje w podatku dochodowym. Zostanie przy tym wykorzystana obowiązująca od 15 lipca tzw. klauzula obejścia prawa podatkowego. To przepisy pozwalające zakwestionować istnienie sztucznych struktur biznesowych obliczonych głównie na uzyskanie korzyści podatkowych.

Reklama
Reklama

– Przepisy te nie będą jednak stosowane masowo. Chcemy raczej zidentyfikować przypadki tzw. optymalizacji podatkowych na dużą skalę, budzących największe wątpliwości – przewiduje Piotr Dziedzic.

Dziś kontrolerzy koncentrują się głównie na VAT. Z ponad 17 tys. kontroli przeprowadzonych w I półroczu 2016 r. niemal 11 tys. dotyczyło tego podatku. Z ogólnej kwoty 2,7 mld zł wykrytych nieprawidłowości aż 2,4 mld dotyczyło właśnie VAT.