Zadaniowy czas pracy to system, w którym miernikiem świadczenia pracy jest wykonanie zadania czy zadań, a nie upływ czasu (praca „od ... do ..."). Pracodawca nie narzuca tu rozkładu dziennego i godzinowego. Wskazuje jedynie okres niezbędny do realizacji powierzonych podwładnemu czynności, obowiązków. Rozliczenie pracy polega więc na prawidłowym wykonaniu zadań, natomiast rzeczywisty czas, kiedy podwładny to zrobi, jest niejako wtórny. Zadania trzeba jednak określić w taki sposób, aby można było je wykonać według ilościowych norm z art. 129 kodeksu pracy. Nie mogą więc przekraczać ośmiu godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin tygodniowo (w przyjętym okresie rozliczeniowym). Nie jest tu jednak konieczne ścisłe trzymanie się tych norm. Chodzi o „wykonalność" – pracownik działający ze zwykłą starannością ma być w stanie „zmieścić" się w nich i w określonym terminie po prostu wykonać umówioną pracę.