Przestój w pracy: inne obowiązki na dłużej niż trzy miesiące

Pracownikowi można powierzyć inne obowiązki z powodu przestoju na dłużej niż trzy miesiące. Jeśli do tej sytuacji doszło z jego winy, w okresie przesunięcia do innej pracy może otrzymywać niższą pensję.

Publikacja: 22.03.2016 05:50

Przestój w pracy: inne obowiązki na dłużej niż trzy miesiące

Foto: 123RF

Przestój jest rozumiany jako niespodziewana przerwa w wykonywaniu pracy, spowodowana obiektywną niemożliwością jej świadczenia z przyczyn technicznych lub organizacyjnych. Pracodawca może na czas jego trwania powierzyć podwładnym inną odpowiednią pracę, za której wykonanie przysługuje im wynagrodzenie przewidziane za tę pracę (art. 81 § 3 k.p). Nie powinno być ono niższe niż wynagrodzenie wynikające z osobistego zaszeregowania pracownika, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeśli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania – 60 proc. pensji. Jedynie w sytuacji, gdy przestój nastąpił z winy pracownika, przysługujące mu wynagrodzenie może być niższe. Ma on wówczas prawo tylko do pensji przewidzianej za wykonaną pracę.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki
Prawo w firmie
Co obejmie deregulacja? Zespół Brzoski może wrócić do gotowych projektów
Prawo w firmie
Zlikwidują Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców? Jest oświadczenie
Prawo w firmie
Rząd wytoczy groźną broń przeciw szarej strefie. Dotknie rynku odzieży, obuwia i betonu
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń