Reklama

Przestój w pracy: inne obowiązki na dłużej niż trzy miesiące

Pracownikowi można powierzyć inne obowiązki z powodu przestoju na dłużej niż trzy miesiące. Jeśli do tej sytuacji doszło z jego winy, w okresie przesunięcia do innej pracy może otrzymywać niższą pensję.

Publikacja: 22.03.2016 05:50

Przestój w pracy: inne obowiązki na dłużej niż trzy miesiące

Foto: 123RF

Przestój jest rozumiany jako niespodziewana przerwa w wykonywaniu pracy, spowodowana obiektywną niemożliwością jej świadczenia z przyczyn technicznych lub organizacyjnych. Pracodawca może na czas jego trwania powierzyć podwładnym inną odpowiednią pracę, za której wykonanie przysługuje im wynagrodzenie przewidziane za tę pracę (art. 81 § 3 k.p). Nie powinno być ono niższe niż wynagrodzenie wynikające z osobistego zaszeregowania pracownika, określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeśli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagradzania – 60 proc. pensji. Jedynie w sytuacji, gdy przestój nastąpił z winy pracownika, przysługujące mu wynagrodzenie może być niższe. Ma on wówczas prawo tylko do pensji przewidzianej za wykonaną pracę.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo w firmie
Zamówienia publiczne nie dla firm z Chin czy Turcji. Nowe prawo już obowiązuje
Prawo w firmie
Więcej zamówień z wolnej ręki. Zmiany w zamówieniach publicznych
Prawo w firmie
Czy skargę do sądu na decyzję skarbówki można złożyć przez e-Doręczenia?
Prawo w firmie
AI Act. Zaczęła obowiązywać jedna z najbardziej kontrowersyjnych części rozporządzenia
Prawo w firmie
Nowa ustawa sankcyjna nie pozwoli spryciarzom na zakazany handel z Rosji
Reklama
Reklama
Reklama