Kiedy firma może kierować skargę do Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy nie może być traktowany przez przedsiębiorcę jako trzecia instancja.

Publikacja: 20.01.2016 01:00

Sąd Najwyższy

Sąd Najwyższy

Foto: Fotorzepa, Danuta Matłoch

Jeśli sądy I i II instancji nie orzekły po myśli przedsiębiorcy, to nie może się on nastawiać, że jego argumenty zostaną przeanalizowane od nowa po raz trzeci. Tak nie jest.

SN zajmuje się poszczególnymi sprawami tylko w konkretnym zakresie wskazanym w ustawie. W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na kilka wskazanych przez ustawodawcę sytuacji, gdy skarga kasacyjna w ogóle nie przysługuje. Dotyczy to przypadków, gdy wartość przedmiotu zaskarżenia jest niższa niż 50 tys. zł, zaś w sprawach z prawa pracy i ubezpieczeń społecznych – niższa niż 10 tys. zł (ograniczenie to nie dotyczy spraw o przyznanie i wstrzymanie emerytury lub renty oraz objęcie obowiązkiem ubezpieczenia społecznego).

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025
Prawo w firmie
Dialog między zamawiającymi a wykonawcami to priorytet. Debata "Rzeczpospolitej"
Prawo w firmie
Układy zbiorowe. Jest dobry sposób na ich upowszechnienie
Prawo w firmie
Przełomowy wyrok TSUE w sprawie odpowiedzialności zarządu za podatki spółki