W parlamencie zaakceptowano ostateczną wersję ustawy krajobrazowej. Można więc przyjąć, że przedsiębiorcom pozostaje tylko czekać na moment, aż wejdzie ona w życie. Zawarte w niej regulacje wprowadzają sporo zmian w dotychczasowym prawie – przede wszystkim związanym z planowaniem przestrzennym. Oczywiste jest, że skutki tych regulacji w znacznym stopniu odnoszą się także do przedsiębiorców. Dlatego warto przeanalizować niektóre zmiany.
Po pierwsze, do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wprowadzono tzw. opłatę reklamową. Może być ona wprowadzona przez radę gminy i dotyczyć posiadania tablic reklamowych lub urządzeń reklamowych. Ma być pobierana od właścicieli nieruchomości, użytkowników wieczystych, a także posiadaczy samoistnych gruntów. Opłata ta składać się będzie z części stałej i zmiennej; część stała ma zryczałtowaną wysokość niezależną od pola powierzchni reklamowej lub urządzenia, a część zmienna zależeć będzie od tych wielkości. Stawka części stałej opłaty reklamowej nie może przekroczyć 2,5 zł dziennie, a stawka części zmiennej – 0,2 zł od 1 mkw. powierzchni tablicy.