Sprawę noclegów w kabinach ciężarówek rozstrzygnął w czerwcu 2014 r. Sąd Najwyższy. Uznał, że nie są to standardy, których wymaga rozporządzenie regulujące zasady rozliczania się z podróżującymi służbowo pracownikami. Kierowcy ruszyli więc masowo z pozwami przeciwko przewoźnikom, żądając wyrównania świadczeń. Czy jednak pracodawcy są bezbronni? Okazuje się, że przed roszczeniami może ich ratować to, że obowiązek wypłaty ryczałtów nakłada rozporządzenie, które niekoniecznie ma do tego ustawowe umocowanie. Po pierwsze dlatego, że do kierowców nie stosuje się art. 77

5

§ 2 kodeksu pracy, który takiego upoważnienia udziela. Po drugie z uwagi na lakoniczność sformułowań wskazujących na zakres umocowania.

Bez zmiany przepisów czy zanegowania konstytucyjności obecnych regulacji firma transportowa nie ma jednak podstaw, aby uchylać się od wypłaty ryczałtów nocującym w aucie. Ta wiedza może się jednak okazać skuteczną linią obrony przed sądem.

Zapraszam do dzisiejszego numeru tygodnika „Praca i ZUS" i do analizy radców prawnych tego zagadnienia w artykule „Zwrot kosztów delegacji na bakier z konstytucją".

Reklama
Reklama