Wymagania kontrahentów lub konsumentów wciąż się zmieniają, tak jak zmienia się środowisko gospodarcze. Dostępne rynki mogą zostać zamknięte na skutek wydarzeń politycznych, na innych coraz trudniej jest uplasować swoje towary lub usługi na skutek nadprodukcji. Zmiany mogą być konsekwencją nowelizacji prawa, w tym wprowadzenia norm związanych z bezpieczeństwem produktów, ochroną środowiska. To sprawia, że firma, która odnosiła sukcesy, nie musi ich mieć w nieskończoność. Wszystko zależy od jej elastyczności, zdolności wypatrywania zagrożeń i skutecznego im zapobiegania oraz wyszukiwania nowych możliwości.
Problem w tym, że nie zawsze da się potrzebę tych zmian wychwycić. Trzeba to zrobić w odpowiednim momencie. Nie zawsze też właściciele wiedzą, jak na zachodzące na rynku zmiany zareagować. W końcu jeżeli przedsiębiorstwo działa, to po co coś zmieniać? A jeżeli nawet coś przestaje funkcjonować, zmniejszają się przychody, to jakie zmiany wprowadzić i jak to zrobić, skoro wszyscy przyzwyczaili się do obowiązującego modelu pracy, zarządzania, prowadzenia sprzedaży, pozyskiwania klientów.
Ratunkiem może być ocena kogoś z zewnątrz. Doradca niezwiązany z firmą ma możliwość spojrzenia na nią obiektywnie. To właśnie taka osoba (zespół) może pomóc w przygotowaniu planu modernizacji, który pozwoli na zmianę profilu firmy.
Ta zaś może polegać na:
Możliwości zmian, przynajmniej potencjalnie, jest dużo. Trzeba tylko je zidentyfikować. I tutaj dobra wiadomość dla przedsiębiorców, którzy dostrzegają potrzebę modernizacji, ale nie mają pomysłu, jak to zrobić. Na rynku jest coraz więcej firm doradczych, które specjalizują się w takich usługach. Najpierw badają przedsiębiorstwo, analizując dokumenty i przeprowadzając rozmowy oraz ankiety, a następnie przedstawiają propozycje rozwiązań. Dzięki temu jest recepta na konkretne bolączki, nie chodzi przecież o sztampową usługę doradczą, której nie da się użyć w praktyce. Taka usługa jest szyta na miarę. Niektóre z takich firm pozyskały na realizację projektów unijne dofinansowanie, dzięki czemu oferują usługi po preferencyjnych cenach, a czasem nawet nieodpłatnie.
Przykładem może być projekt realizowany przez PM Doradztwo Gospodarcze, który skierowany jest do firm działających w woj. małopolskim. Przedsięwzięcie „Modelowa adaptacja do zmian na małopolskim rynku pracy" jest finansowane z unijnych środków. Dla firm, które zgłoszą się do organizatora i zostaną zakwalifikowane, przewidziano program doradczo-szkoleniowy. Przedsiębiorca może otrzymać od 5 do 50 dni doradczych. Jak wskazuje Justyna Jarosz z PMDG, programem wsparcia powinny zainteresować się firmy, które:
Jak wskazuje organizator, jest jeszcze pięć wolnych miejsc, a maksymalny czas trwania rekrutacji został wyznaczony na kwiecień 2015 r. Szczegółowe informacje – www.zarzadzajzmiana.pl.