Koncesja na prowadzenie agencji ochrony udzielana jest przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Wcześniej jednak minister musi uzyskać opinię komendanta wojewódzkiego policji.
1. Dla kogo ten biznes
Koncesja udzielana jest na wniosek przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, jeżeli jest on wpisany na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego. Koncesja taka może być też udzielona na wniosek przedsiębiorcy innego niż osoba fizyczna. ?W tym przypadku na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego musi być wpisana co najmniej jedna osoba będąca wspólnikiem spółki, członkiem organu zarządzającego, prokurentem lub pełnomocnikiem ustanowionym przez przedsiębiorcę do kierowania działalnością określoną w koncesji. Pozostałe osoby uprawnione do reprezentacji przedsiębiorcy nie mogą być karane za przestępstwo umyślne lub umyślne przestępstwo skarbowe.
2. Na jakie uproszczenia można liczyć
Od 1 stycznia 2014 r. obowiązują przepisy tzw. ustawy deregulacyjnej. Zgodnie z nimi osoby, które chcą wykonywać zawód kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej, nie muszą się ubiegać o licencję pierwszego i drugiego stopnia ani przystępować do egzaminów na licencje pracownika ochrony fizycznej. Zamiast licencji kwalifikowani pracownicy ochrony fizycznej i kwalifikowani pracownicy zabezpieczenia technicznego zostaną wpisani na specjalną listę takich kwalifikowanych pracowników. Prowadzona jest ona przez komendanta głównego policji. Wpisu na listę dokonują komendanci wojewódzcy policji właściwi ze względu na miejsce zamieszkania osoby, która ubiega się o ten wpis.
3. Kto może zostać ochroniarzem
Pomimo ułatwień w uzyskiwaniu uprawnień ochroniarza nadal nie każdy może zostać kwalifikowanym pracownikiem ochrony fizycznej. Uprawnienia w tym zakresie może zdobyć jedynie osoba, która m.in. ukończyła 21 lat, nie była skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne i wobec której nie toczy się postępowanie karne o takie przestępstwo. Musi mieć też: pełną zdolność do czynności prawnych, ukończone co najmniej gimnazjum i posiadać nienaganną opinię wydaną przez właściwy organ policji. Takie same wymagania musi spełnić osoba, która chce zostać kwalifikowanym pracownikiem zabezpieczenia technicznego. W tym przypadku o uprawnienia mogą się ubiegać osoby młodsze, które ukończyły 18 lat.
Kwalifikowani pracownicy ochrony fizycznej muszą także odbyć odpowiednie szkolenia i inne kursy, potwierdzające przygotowanie teoretyczne i praktyczne w zakresie wyszkolenia strzeleckiego, samoobrony, technik interwencyjnych oraz znajomości przepisów prawa związanych z wykonywaniem ochrony osób ?i mienia. Czas trwania takich kursów i szkoleń to co najmniej 245 godzin zajęć.
616 złotych wynosi opłata za udzielenie koncesji
Co ważne, osoby, które przed wejściem w życie nowych przepisów zapisały się na takie zajęcia lub je ukończyły i dopiero teraz chcą uzyskać wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej, nie muszą przechodzić dodatkowych szkoleń i kursów. Dotychczasowe zaświadczenia o ukończeniu danego kursu bądź szkolenia są nadal ważne, jeżeli zostały wydane przez placówki spełniające kryteria określone w ustawie o systemie oświaty. Straciły natomiast ważność zaświadczenia ?o ukończeniu kursu bądź szkolenia, które zostały wydane przez placówki działające na podstawie przepisów ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Placówki te nie posiadają bowiem odpowiedniej akredytacji.
Z kolei pracownikiem ochrony, co do którego nie jest wymagany wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego, może zostać osoba pełnoletnia, nieskazana prawomocnym wyrokiem ?za przestępstwo umyślne.
4. Co we wniosku
Wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej i kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego odbywa się na wniosek osoby, której wpisywane dane dotyczą. Do wniosku, w którym podaje się dane przedsiębiorcy (>patrz ramka) dołącza się zaświadczenie o wpisie na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego, a także oświadczenie o niekaralności. Przedsiębiorca inny niż osoba fizyczna jest obowiązany dodatkowo dołączyć do wniosku listę udziałowców lub akcjonariuszy, posiadających co najmniej 50 proc. udziałów lub akcji.
Co ważne, od 1 stycznia 2014 r. zmienił się wzór wniosku o udzielenie lub zmianę koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia. Nowy wniosek składa się ?z dwóch części: część A wypełniają przedsiębiorcy ubiegający się o udzielenie koncesji, a część B dotyczy zmiany koncesji. Część B została dostosowana tak, aby ułatwić przedsiębiorcom zgłoszenie danych zawartych w koncesji, które podlegają zmianie. Wzór tego wniosku określa rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych z 6 grudnia 2013 r. w sprawie wzoru wniosku ?o udzielenie lub zmianę koncesji na wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia (Dz U z 2013 r., poz. 1566).
5. Ile to kosztuje
Za wpis na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej i kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego należy uiścić opłatę. Zgodnie z ustawą z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (DzU z 2012 r., poz. 1282 ze zm.) wynosi ona 17 zł.
Także za udzielenie koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób ?i mienia trzeba zapłacić. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy za udzielenie koncesji należy uiścić opłatę skarbową. Opłata ta wynosi 616 zł. Co ważne, opłatę tę należy uiścić z chwilą złożenia wniosku o wydanie koncesji lub zmianę jej zakresu.
6. Kiedy odmowa
Nie w każdym przypadku minister spraw wewnętrznych musi udzielić koncesji osobie, która złożyła stosowny wniosek. Nie zostanie ona przyznana przede wszystkim podmiotowi, który nie spełnia określonych wyżej warunków wykonywania działalności objętej koncesją. Odmowa może być też wydana ze względu na zagrożenie obronności i bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa lub dóbr osobistych obywateli, a także przedsiębiorcy, któremu w ciągu ostatnich trzech lat cofnięto koncesję na działalność w zakresie ochrony osób i mienia.
Z taką samą decyzją spotka się przedsiębiorca, którego w ciągu ostatnich trzech lat wykreślono z rejestru działalności regulowanej z powodu złożenia oświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym. Na uzyskanie koncesji szans nie ma też przedsiębiorca, w stosunku do którego otwarto likwidację albo ogłoszono upadłość.
7. Co w koncesji
Jeżeli dany podmiot spełnia wszystkie wyżej wymienione wymagania do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, to minister właściwy do spraw wewnętrznych udziela mu koncesji. Dokument ten zawiera takie dane jak: firmę przedsiębiorcy, oznaczenie jego siedziby i adresu albo adresu zamieszkania, numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo informację o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), imiona i nazwiska wspólników lub członków zarządu, prokurentów oraz pełnomocników w razie ich ustanowienia, ze wskazaniem osób wpisanych na listę kwalifikowanych pracowników ochrony fizycznej lub kwalifikowanych pracowników zabezpieczenia technicznego. Co istotne, w koncesji wskazany jest dokładny zakres działalności gospodarczej i formy usług, dokładne miejsce wykonywania działalności gospodarczej, a także obszar wykonywania działalności gospodarczej. Dokument ten wskazuje ponadto datę rozpoczęcia działalności oraz czas ważności koncesji.
Koncesja może także zawierać szczególne warunki wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia. Zgodnie bowiem z art. 16 ustawy o ochronie osób i mienia minister właściwy do spraw wewnętrznych może ograniczyć zakres działalności gospodarczej lub formy usług ochrony osób i mienia.
8. Jakie obowiązki
Przedsiębiorca, który uzyskał koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie ochrony osób i mienia, ma wiele obowiązków w tym związanych. Przede wszystkim jest on zobowiązany do powiadomienia organu koncesyjnego o podjęciu działalności gospodarczej. Po jej rozpoczęciu musi on prowadzić i przechowywać dokumentację dotyczącą zatrudnionych pracowników ochrony oraz zawieranych i realizowanych umów. Umowy te powinny być zawierane w formie pisemnej. Jeżeli organy kontroli zażądają przedstawienia im dokumentów dotyczących agencji ochrony, to przedsiębiorca ma bezwzględny obowiązek jej przedstawienia. Obowiązkiem właściciela jest też sprawowanie nadzoru nad wykonywaniem zadań ochrony przez swoich pracowników, a także weryfikowanie ich karalności.
Od początku tego roku przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w zakresie usług ochrony osób i mienia jest też zobowiązany do ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z ochroną osób i mienia.
Nieprzestrzeganie tych zasad i procedur może skutkować cofnięciem przyznanej koncesji. Może to jednak nastąpić wyłącznie w ściśle określonych przez przepisy przypadkach (patrz ramka). Przedsiębiorca, któremu cofnięto koncesję, może wystąpić z wnioskiem o ponowne jej udzielenie, jednak nie wcześniej niż po trzech latach od dnia wydania decyzji o cofnięciu koncesji.
podstawa prawna: ustawa z 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (tekst jedn. DzU z 2005 r. nr 145, poz. 1221 ze zm.)
Co we wniosku
Wniosek o udzielenie koncesji powinien zawierać:
- ?firmę przedsiębiorcy, oznaczenie jego siedziby i adresu ?lub adresu zamieszkania;
- ?numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo informację o wpisie do Centralnej Ewidencji ?i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP);
- ?określenie zakresu i form wykonywanej działalności gospodarczej, na którą ma być udzielona koncesja;
- ?datę rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesją;
- ?adresy miejsc wykonywania działalności gospodarczej objętej wnioskiem, w tym przechowywania dokumentacji;
- ?dane przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, osób uprawnionych lub wchodzących w skład organu uprawnionego do reprezentowania przedsiębiorcy, prokurentów oraz pełnomocnika ustanowionego w celu kierowania działalnością określoną w koncesji;
- ?informacje o posiadanych koncesjach, zezwoleniach lub wpisach do rejestru działalności regulowanej;
- ?zaświadczenie albo oświadczenie o niezaleganiu z wpłatami należności budżetowych.
Kiedy można utracić koncesję
Organ koncesyjny cofa, w drodze decyzji administracyjnej, koncesję na wykonywanie działalności gospodarczej ?w zakresie usług ochrony osób i mienia, jeżeli:
– ?wydano prawomocne orzeczenie zakazujące przedsiębiorcy wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesją,
– ?przedsiębiorca nie podjął w wyznaczonym terminie działalności objętej koncesją mimo wezwania organu koncesyjnego lub trwale zaprzestał wykonywania działalności gospodarczej objętej koncesją,
– przedsiębiorca nie zawarł umowy ubezpieczenia.
Organ koncesyjny cofa koncesję albo zmienia jej zakres, ?w przypadku gdy przedsiębiorca:
– ?w wyznaczonym terminie nie usunął stanu faktycznego ?lub prawnego niezgodnego z warunkami określonymi ?w koncesji lub z przepisami regulującymi działalność gospodarczą objętą koncesją,
– ?rażąco narusza warunki określone w koncesji lub inne warunki wykonywania koncesjonowanej działalności gospodarczej, określone przepisami prawa.
Organ koncesyjny może cofnąć koncesję albo zmienić jej zakres ze względu na:
– ?zagrożenie obronności i bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa obywateli albo zagrożenie bezpieczeństwa porządku publicznego,
– ?niepoinformowanie przez przedsiębiorcę organu koncesyjnego o zmianie danych określonych w koncesji,
– ?ogłoszenie upadłości lub likwidacji przedsiębiorcy,
– ?dopuszczenie do wykonywania zadań kwalifikowanego pracownika ochrony fizycznej lub kwalifikowanego pracownika zabezpieczenia technicznego osoby niewpisanej na listę kwalifikowanych pracowników.