1. Zmiany dotkną wszystkich, ale...

Przygotowanie do wdrożenia unijnego rozporządzenia 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności warto zacząć od sprawdzenia, na ile oferowane przez nas produkty i surowce do ich wytwarzania podlegają nowemu prawu. To pozwoli oszacować koszty całej operacji i przygotować plan działania. Spore zmiany dotyczą np. producentów mięsa i przetworów z mleka.

2. ?Nie czekać ?na ostatnią chwilę

Z wprowadzaniem zmian nie trzeba zwlekać do 13 grudnia. Na przykład już teraz można znaleźć na rynku produkty z wyróżnionymi alergenami. Nie trzeba również wstrzymywać się z podawaniem pełniejszej informacji o wartości odżywczej, mimo że w tym wypadku okres przejściowy mija dopiero 13 grudnia 2016 r.

3. ?Po pomoc?do doradcy

Aby jak najlepiej przygotować się do wdrożenia zmian, warto zwrócić się o pomoc do profesjonalnych doradców. ?Na rynku nie brakuje firm, ?które na bieżąco śledzą zmiany w prawie żywnościowym i podpowiadają, jak przepisy wdrożyć w życie. Rozporządzeniu 1169/2011 poświęconych jest też wiele szkoleń i seminariów. Organizuje je m.in. Polska Federacja Producentów Żywności (PFPŻ).

4. ?Internet ?pełen wiedzy

Sporo o nowych przepisach o znakowaniu żywności można znaleźć w internecie, ?m.in. na stronie Komisji Europejskiej. PFPŻ prezentuje u siebie np. wytyczne uzgodnione z Inspekcją Handlową Artykułów Rolno-Spożywczych, Inspekcją Handlową oraz Ministerstwem Rolnictwa, dotyczące kwestii związanych z największą powierzchnią opakowań.

6. ?Komisja Europejska może jeszcze zaskoczyć

Doradcy zwracają uwagę, ?że kwestie dotyczące znakowania żywności nie zostały ostatecznie zamknięte. Mogą się pojawić jeszcze dodatkowe, uzupełniające akty prawne. Dlatego warto śledzić publikacje Komisji Europejskiej.

5. ?Marka własna wymaga współpracy

Nowe rozporządzenie mówi o tym, że podmiot wskazany ?na opakowaniu będzie odpowiedzialny za produkt. ?Jest to kluczowe szczególnie w przypadku marek własnych, które firmy wytwarzają dla sieci handlowych. W kwestiach private label konieczna jest więc ścisła współpraca z producentem i dystrybutorem.

6. ?Znaleźć dobry moment na zmiany

Aby zmniejszyć koszty, wprowadzanie zmian ?na etykietach produktów spożywczych można połączyć z odświeżeniem wizerunku marek. Projektując nowe etykiety, trzeba założyć też, ?że mniej miejsca niż teraz ?może pozostać na informacje komercyjne.

7. ?E-sklepy bez czasowego bonusu

Sporo przygotowań mają sklepy internetowe. Muszą zadbać o bardziej rozbudowaną informację o produktach. UE nie przewidziała w ich wypadku dodatkowego okresu przejściowego. Tak, jak w przypadku producentów żywności, mogą skorzystać z pomocy doradców.