Reklama

System ostrzegania dla spółek akcyjnych

„Lepiej zapobiegać niż leczyć” to popularne powiedzenie odnoszące się do profilaktyki zdrowotnej, ale można je odnieść także do biznesu. Narzędziem, które może zapobiec problemom i uchronić spółkę przed „leczeniem” jest compliance.

Publikacja: 18.07.2025 06:00

Compliance może uchronić finanse spółki i jej wizerunek

Compliance może uchronić finanse spółki i jej wizerunek

Foto: Adobe Stock

Compliance jest narzędziem prewencyjnym, które ogranicza ryzyka prawne, finansowe i reputacyjne. Jest systemem wczesnego ostrzegania, kiedy problemy można rozwiązać jeszcze wewnątrz organizacji, bez angażowania zewnętrznych instytucji. Zastosowanie compliance nie tylko może uchronić finanse spółki, ale także jej wizerunek, zanim niekorzystne dla niej informacje trafią do mediów czy portali społecznościowych.

Jednak na compliance trzeba spojrzeć nie tylko od strony spółki, ale także osób, które nią zarządzają. W spółce akcyjnej stosowanie compliance od października 2022 r. jest obowiązkiem ustawowym. Za niedopełnienie tego obowiązku odpowiedzialność ponosi zarząd spółki. Może być to odpowiedzialność cywilna, administracyjna, a w pewnych przypadkach nawet karna. Przykładowo, niemiecki sąd w wyroku LG Monachium, 5HK O 1387/10 zasądził od członka zarządu 15 mln euro odszkodowania za zaniechanie wdrożenia systemu zapobiegającego korupcji. Zapewne takie sprawy trafią również na wokandy polskich sądów.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Compliance w spółce akcyjnej – dlaczego zarząd powinien go wdrożyć?
Biznes
Czy do wykonania zadań publicznych zawsze niezbędne jest udzielenie zamówienia?
Biznes
Jak ustalić cenę sprzedaży w transakcji M&A?
Biznes
Konsola do gier w kosztach firmy? To możliwe
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Leki ziołowe bez oznaczeń „bio” i „eko” – wyrok TSUE
Reklama
Reklama
Reklama