Przedsiębiorca zwrócił się do Wójta Gminy Solec-Zdrój z wnioskiem o ustalenie środowiskowych uwarunkowań dla realizacji inwestycji, która miała polegać na budowie stacji demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, przetwarzaniu odpadów powstałych z tych pojazdów oraz budowie stacji napraw samochodowych. Mężczyzna zmodyfikował swoje pierwotne zamierzenie podając, że chodzi mu o zmianę sposobu użytkowania budynku gospodarczego na stację demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, stację napraw pojazdów oraz budowę placów magazynowych wraz z kanalizacją ścieków deszczowych.
Wójt, po uzyskaniu pozytywnej opinii Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Busku-Zdroju oraz uzgodnienia od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Kielcach, ustalił środowiskowe uwarunkowania realizacji wnioskowanej inwestycji. Organ stwierdził, że zamierzona budowa zlokalizowana jest w strefie "C" ochrony środowiskowej, ale nie stoi w sprzeczności z regulacjami określonymi dla miejsca jej realizacji.
Odwołanie od decyzji wójta do Samorządowego Kolegium Odwoławczego wnieśli sąsiedzi wskazując, że realizacja inwestycji zakłóci korzystanie z nieruchomości sąsiednich, będzie szkodliwie oddziaływać na otoczenie oraz spowoduje obniżenie wartości okolicznych nieruchomości.
SKO w Kielcach uchyliło decyzję pierwszej instancji w całości i orzekło o odmowie ustalenia środowiskowych uwarunkowań realizacji wnioskowanej inwestycji. Kolegium nie podzieliło stanowiska wójta, gdy chodziło o zgodność zamierzonego przedsięwzięcia z uregulowaniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak i z przepisami odrębnymi.
Jego zdaniem planowana inwestycja stoi w sprzeczności z przepisami zagospodarowania przestrzennego skoro, według ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, inwestycja doprowadzi do powstania nowego, uciążliwego obiektu budowlanego, mogącego znacząco oddziaływać na środowisko.
Kolegium zwróciło uwagę, iż teren przyszłych prac adaptacyjnych to teren zabudowy zagrodowej, z dopuszczalnymi uzupełnieniami i usługami komercyjnymi oraz zabudową mieszkaniową jednorodzinną. Natomiast przez pojęcie usług komercyjnych należy rozumieć wyłącznie te związane z uzdrowiskiem - z uwagi na zlokalizowanie strefy „C” ochrony uzdrowiskowej Solca-Zdroju. SKO stwierdziło że skoro planowana inwestycja jest sprzeczna z postanowieniami planu, należało odmówić pozytywnej decyzji środowiskowej.
Sprawę musiał ocenić Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach. Przedsiębiorca w z złożonej skardze, odwołując się do przepisów dotyczących recyklingu pojazdów wycofanych z ruchu wywodził, że powstanie zamierzonej inwestycji nie prowadzi do utworzenia zakładu przemysłowego. Natomiast sama stacja demontażu pojazdów będzie spełniać wszelkie wymogi określone prawem i będzie stanowić usługę komercyjną, służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkańców.
WSA oddalił skargę, przyznając rację kolegium, że planowane przedsięwzięcie należy do inwestycji mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, wyeksponował nakaz zgodności inwestycji z ustaleniami obowiązującego planu zagospodarowania przestrzennego. Jego zdaniem zamierzona inwestycja dotyczy obiektu uciążliwego, który nie może być usytuowany w strefie „C” - obszarze uzdrowiskowym.
Takie zamierzenie zdaniem sądu generuje w szczególności hałas, zagrożenia pożarowe i wybuchowe oraz zanieczyszczenia, z uwagi na usuwanie z pojazdów substancji niebezpiecznych.
WSA dodał, że omawiany obszar zabudowy zagrodowej, uzupełniająco dopuszcza również zabudowę mieszkaniową jednorodzinną oraz usługi komercyjne do których należą wyłącznie: handel gastronomia, rzemiosło, obiekty turystyczne, zamknięte urządzenia sportowe i niepubliczne urządzenia obsługi ludności, w tym prywatne gabinety lekarskie.
Inwestor złożył kasację do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jednak NSA 14 marca 2014 roku ją oddalił, podzielając tym samym stanowisko niższej instancji (II OSK 2546/12).
Wyrok jest prawomocny.