Coraz więcej firm traktuje media społecznościowe jako ważny element komunikacji z otoczeniem. Nawet małe firmy tworzą swoje strony na takich portalach. Jak wynika z badań firmy Deloitte „Biznes społecznościowy – nowa era w komunikacji biznesowej" z sieci korzysta ponad 16 mln Polaków, z czego prawie 45 proc. deklaruje, że codziennie korzysta z portali społecznościowych. Niemal co trzeci ankietowany przyznaje, że codziennie spędza czas na portalach wideo. Jeśli chodzi o same firmy, to na około 1,67 mln aktywnych przedsiębiorstw profile na takich portalach ma ok. 5 proc. z nich, czyli jest na nich obecnych ponad 70 tys. polskich firm i marek.
Wirtualny świat
Warto jednak uświadomić sobie, że samo stworzenie profilu nie wystarczy, aby budować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa. O ten profil trzeba także dbać. A jak to robić, nie mając doświadczenia? Od czego zacząć, jakie treści w nim zamieszczać, aby był to profil przyciągający uwagę? Odpowiedzi na te pytania przynosi kolejne szkolenie realizowane w Akademii Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Wyszła ona naprzeciw polskim firmom z sektora MSP i oferuje im nowe e-szkolenie „Media społecznościowe w biznesie". Jego podstawowe cele to nauka skutecznego marketingu społecznościowego oraz budowania relacji z uczestnikami tej społeczności za pomocą atrakcyjnych treści (tzw. content marketing). Adresatami szkolenia są przedsiębiorcy i pracownicy firm z sektora MSP, którzy zastanawiają się nad obecnością swojej firmy w mediach społecznościowych. Przede wszystkim jednak, zanim przystąpi się do takiego działania, warto uporządkować wiedzę na ten temat i dowiedzieć się, jak firma może skorzystać na obecności w tych mediach. Łatwo tu bowiem o błędy, które mogą doprowadzić do tego, że zamiast tworzyć pozytywny wizerunek, firma stanie się obiektem kpin i żartów internautów.
Siedem części
Przedsiębiorcy dzięki szkoleniu nauczą się wykorzystywać media społecznościowe do promocji swojej firmy i budowania więzi z odbiorcami. Dowiedzą się też, jak odpowiednio reagować na negatywne opinie na temat własnej firmy pojawiające się w tych mediach. Ponadto, jak wskazuje Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń w Akademii PARP, często słychać opinie, że na obecności w mediach społecznościowych mogą skorzystać wyłącznie wielkie przedsiębiorstwa, globalne marki lub firmy technologiczne. Dzięki szkoleniu Akademii PARP uczestnicy przekonają się, że media społecznościowe mogą służyć również małym i średnim firmom jako narzędzie marketingu i promocji. I to nie tylko tym, które zajmują się mediami czy internetem, ale również małym firmom z innych branż – produkcyjnym, usługowym i handlowym. Cały kurs podzielony jest na siedem części (tzw. modułów). Pierwszy z nich ma przekonać kursantów, jak ważną i aktywną rolę odgrywają w marketingu społecznościowym odbiorcy. To także informacje na temat specyfiki polskich użytkowników internetu. Drugi omawia rolę tych specyficznych mediów w działalności przedsiębiorstwa. Uczestnik znajdzie tu odpowiedzi na pytania: czy każda firma musi być obecna w mediach społecznościowych? Dlaczego powinna się tam znaleźć? Jaką powinna przyjąć strategię działania? Ponieważ marketing społecznościowy nie ma sensu bez wciągających i interesujących treści, kolejny moduł przynosi odpowiedzi na pytania: jak tworzyć angażujące treści? Czym charakteryzuje się język mediów społecznościowych? Na czym polega strategia content marketingowa? Z kolei z części czwartej uczestnicy mogą się dowiedzieć, jak skorzystać z obecności w wybranych popularnych serwisach. Efektywna komunikacja omawiana jest w kolejnej części. Wyjaśnia ona, kto może realizować strategię marketingu społecznościowego firmy, jak komunikować się w mediach i na forach czy jak angażować autorytety i osoby wpływowe do kampanii.
Wreszcie moduł szósty przedstawia pomiar skuteczności marketingu, bez którego nie sposób maksymalizować korzyści z tego rodzaju działań. Ostatni moduł uczy zarządzania sytuacją kryzysową w mediach społecznościowych, czyli co robić i jak postępować, gdy w sieci pojawią się niekorzystne informacje na temat firmy. Warto dodać, że „Media społecznościowe w biznesie" to już kolejne szkolenie e-learningowe w Akademii PARP. Przedsiębiorcy i pracownicy firm sektora MSP mogą także korzystać ze szkoleń m-learningowych, które dostępne są za pomocą urządzeń mobilnych, takich jak tablety czy smartfony. Wszystkie szkolenia są bezpłatne i dostępne pod adresem www.akademiaparp.gov.pl.
Inne szkolenia
Oferta Akademii PARP to obecnie 51 interaktywnych, multimedialnych szkoleń elektronicznych (e-learning, m-learning). Wśród nich można wskazać te poświęcone:
- ?podatkom (VAT, CIT, PIT),
- ?windykacji i zarządzaniu należnościami,
- ?zamówieniom publicznym,
- ?warunkom podejmowania ?i prowadzenia własnej działalności,
- ?zarządzaniu jakością,
- ?rozwijaniu umiejętności interpersonalnych i kierowniczych,
- ?technikom sprzedaży, w tym telesprzedaży,
- ?rozwijaniu eksportu,
- ?prowadzeniu ekologicznego biznesu.