Szkoła dla eksportera to cykl wykładów prowadzonych przez teoretyków i praktyków handlu zagranicznego. W trakcie kilkuminutowych prezentacji opowiadają oni o najważniejszych elementach czegoś, co można nazwać operacją handlu zagranicznego. A jest to pojęcie bardzo obszerne. Transakcje międzynarodowe, szczególnie te związane z eksportem, wymagają bowiem znacznie więcej uwagi, niż transakcje krajowe. Pojawią się tu zupełnie inne wyzwania. Zaczynając od badania rynku docelowego, poprzez potrzebę przemieszczania towarów na znacznie większe odległości, ewentualne problemy związane z przekraczaniem granic celnych, po rozliczenia z zagranicznym partnerem i znalezieniem sposobu na finansowanie takiej działalności.

Szkoła dla eksportera jest skierowana przede wszystkim do tych firm, które zamierzają wejść na nowe rynki i nie mają jeszcze wiedzy w tym zakresie, albo tych, które chciałyby importować produkty do naszego kraju i także nie mają doświadczenia w negocjowaniu zagranicznych kontraktów. Jednak z powodzeniem mogą do nich sięgnąć także bardziej doświadczeni eksporterzy i importerzy, aby zorientować się, czy stosują najlepsze z dostępnych rozwiązań lub też wykorzystują wszystkie dostępne instrumenty. Zaletą tego projektu jest to, że szkolenia są dostępne w Internecie i mają formę prezentacji podzielonych na kolejne odcinki. Dzięki temu każdy może zapoznać się z tymi materiałami w dowolnym momencie (wystarczy urządzenie z dostępem do Internetu) i jednorazowo nie trzeba poświęcać dużo czasu. W każdej chwili szkolenie można zakończyć i wrócić do niego w bardziej dogodnym momencie.

Przekrój tematów

W tej chwili dostępnych jest 10 zasadniczych tematów, z których każdy podzielony jest na kilka lekcji. I tak omawiane są zagadnienia obejmujące:

Za przygotowanie tych szkoleń odpowiada sieć Enterprise Europe Network, która działa od 1 stycznia 2008 r.

Organizator

Sieć została powołana w ramach programu ramowego na rzecz konkurencyjności i innowacji (Competitiveness and Innovation Framework Programme 2007–2013-CIP) i łączy w sobie dorobek i zalety dwóch poprzednio działających na rzecz sektora MSP sieci: Euro Info Centres i Innovation Relay Centres. Sieć oferuje małym i średnim przedsiębiorstwom kompleksowe usługi, które mają im pomóc w pełni rozwinąć ich potencjał i zdolności innowacyjne. Sieć EEN jest także pośrednikiem umożliwiającym instytucjom Unii Europejskiej pełniejszą orientację w potrzebach małych i średnich przedsiębiorstw. Ośrodki sieci są afiliowane przy rozmaitych organizacjach wspierających rozwój gospodarczy, takich jak izby przemysłowo-handlowe, agencje rozwoju regionalnego, centra wspierania przedsiębiorczości, itp. Działają one na zasadzie non-profit. Finansowanie działalności ośrodków pochodzi ze środków unijnych oraz środków budżetu państwa. W Polsce EEN działa przy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Szkołę dla eksportera można znaleźć na stronie www.een.org.pl.