Inny jest charakter działalności zakładu naprawy samochodów, czym innym zaś charakteryzują się usługi gastronomiczno-hotelarskie, geodezyjne czy działalność handlowa.

Specyfika działania powoduje, że potrzeby ubezpieczeniowe firm, poza typowym ubezpieczeniem mienia, są zróżnicowane. Oprócz ubezpieczenia mienia firmy, czyli  budynku, wyposażenia, sprzętu czy komputerów, które wymagają takiej samej ochrony ubezpieczeniowej w każdej firmie, jest szereg ryzyk zależnych od rodzaju i rozmiaru prowadzonej działalności usługowej. Wymagają one specjalnego pokrycia ubezpieczeniowego.

– Tendencja na rynku jest taka, że rozszerzenie zakresu dla specyficznych ryzyk dokonywane jest w ramach klauzul, odchodzi się zaś od tworzenia dla poszczególnych branż dedykowanych jej całych pakietów – wyjaśnia Piotr Frąckiewicz, ekspert z PZU.

Zakres oferowanej ochrony jest wciąż poszerzany odpowiednio do zmieniających się oczekiwań rynku i z uwzględnieniem nowych zagrożeń.

– Zauważamy rosnącą popularność ubezpieczeń w formule od wszystkich ryzyk, gdzie ochroną są objęte wszystkie zdarzenia inne niż te, które wskazano w wyłączeniach – mówi Marzena Michalska z departamentu ubezpieczeń mieszkań i małego biznesu w Allianz Polska >patrz ramka.

Każdy pakiet ubezpieczeń jest inny. Nie można jednoznacznie wskazać uniwersalnego zakresu ubezpieczenia. Przede wszystkim oferta powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb firmy, specyfiki zagrożeń związanych z prowadzeniem danego rodzaju działalności gospodarczej oraz uwarunkowań zewnętrznych wynikających z usytuowania firmy na określonym terenie >patrz ramka.

– Usytuowanie biznesu można rozpatrywać zarówno w kontekście ekspozycji danej lokalizacji na ekstremalne zjawiska meteorologiczne, jak i zagrożeń związanych z aktywnością firm i osób działających w najbliższym otoczeniu ubezpieczanego przedsiębiorcy – mówi Marzena Michalska.

Co powinien zawierać

Pakiet dla warsztatu samochodowego:

Pakiet dla pralni chemicznej:

Pakiet dla firmy świadczącej drobne usługi budowlane: