Odpis z rejestru przedsiębiorców nie jest już potrzebny do złożenia wniosku o zezwolenie na hurtową sprzedaż piwa czy wódki. Przewiduje to wchodząca dzisiaj w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie rodzaju dokumentów wymaganych przy składaniu wniosku o wydanie zezwoleń na obrót hurtowy napojami alkoholowymi.
Zmiany podyktowane są tym, że zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej administracja państwowa nie może domagać się zaświadczeń o wpisie do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Ma bowiem do nich dostęp.
Zgodnie z nowymi przepisami również przedsiębiorstwa znajdujące się w Krajowym Rejestrze Sądowym nie muszą już przedstawiać odpowiedniego odpisu. Ten dokument jest bowiem dostępny dla organów państwa przez Internet.
Przedsiębiorcy nie muszą też dołączać do wniosku decyzji inspektora sanitarnego potwierdzającej przydatność magazynów do przechowywania napojów alkoholowych. Wystarczy, że przedłożą zaświadczenie o wpisie do rejestru zakładów, który prowadzi państwowy inspektorat sanitarny. Wynika to stąd, że przepisy ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia nie przewidują wymogu uzyskiwania zatwierdzenia zakładu, jeżeli środki spożywcze są opakowane. A tak jest w wypadku produktów alkoholowych.
Trzeba jednak dołączyć tytuł prawny do użytkowania magazynu i zaświadczenie z gminy o zgodności jego lokalizacji z miejscowym planem zagospodarowania lub opinię o możliwości prowadzenia obrotu we wskazanym miejscu.
podstawa prawna: rozporządzenie ministra gospodarki z 1 lipca 2013 r. DzU z 29 lipca, poz. 851