Działalność gospodarcza na obszarach wiejskich, która będzie rozwijana lub rozpoczyna dzięki dotacji z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich może być związana z transportem.

Jednak warto pamiętać, że w takim wypadku istnieją ograniczenia, co do tego w jaki sposób wolno wykorzystać przyznane pieniądze. Jeśli chodzi o tzw. działanie „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" to ograniczenia te wynikają z rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w jego zakresie (DzU z 2008r. nr 139, poz. 883 ze zm.).

Wykaz tzw. wydatków kwalifikowanych, czyli takich, które podlegają rozliczeniu zawiera §13 tego rozporządzenia. Zgodnie z nim zalicza się do nich m.in. koszty zakupu środków transportu, z wyłączeniem zakupu samochodów osobowych przeznaczonych do przewozu mniej niż 8 osób łącznie z kierowcą, z tym że w przypadku zakupu pojazdów samochodowych służących do przewozu towarów lub osób, naczep lub przyczep będą to koszty w wysokości nieprzekraczającej:

- trzykrotności pozostałych inwestycyjnych kosztów kwalifikowanych – w przypadku działalności gospodarczej wykonywanej w zakresie świadczenia wyłącznie usług transportowych,

- równowartości pozostałych inwestycyjnych kosztów – w przypadku działalności gospodarczej wykonywanej w zakresie innym niż usługi transportowe.

Jak może wyglądać to w praktyce?

PRZYKŁAD

Koszt zakupu autobusu (cena netto sprzedawcy) wynosi 300 tys. zł, natomiast pozostałe planowane wydatki inwestycyjne (koszty kwalifikowane) wynoszą netto 50 tys. zł. Tak więc kwalifikowany koszt zakupu tego pojazdu samochodowego nie może być wyższy niż 50 tys. zł razy 3, co daje 150 tys. zł.

Z kosztu autobusu 300 tys. zł jako kwalifikowany może być przyjęty koszt nie większy niż 150 tys. zł, a pozostały koszt, w tym przypadku w takiej samej wysokości (plus podatek VAT) musi zostać sfinansowany ze środków własnych przedsiębiorcy. Dla przedsiębiorcy prowadzącego działalność inną niż transportowa, będzie to wyglądało inaczej.

Przyjmijmy, że potrzebuje on na własne potrzeby kupić przyczepę. Koszt jej zakupu (cena netto sprzedawcy) wynosi 50 tys. zł, a pozostałe koszty inwestycji (kwalifikowane) wynoszą netto 20 tys. zł. Tak więc kwalifikowany koszt zakupu tej przyczepy nie może wynosić więcej niż 20 tys. zł.

I na koniec ważna uwaga. Pomoc udzielana w zakresie działania „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw" posiada status tzw. pomocy de minimis. Zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 roku w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis, pomocy tego rodzaju nie udziela się m.in. na nabycie pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego przez podmioty gospodarcze prowadzące działalność zarobkową w zakresie drogowego transportu towarowego.

W związku z tym z możliwości wsparcia wykluczony jest zakup pojazdów przeznaczonych do transportu drogowego, na działalność sklasyfikowaną w ramach kodu PKD 49.41.Z transport drogowy towarów (wg załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego dla działania).