Nie w każdym jednak wypadku takie zezwolenie będzie potrzebne. Ustawa o materiałach wybuchowych przeznaczonych do użytku cywilnego (tekst jedn. DzU z 2012 r. poz. 1329) stanowi, że nie musi go mieć przedsiębiorca handlujący fajerwerkami, które charakteryzują się niskim stopniem zagrożenia życia i zdrowia ludzi oraz mienia i środowiska. Będą to m.in. bączki, wiry (do 20 g mieszaniny pirotechnicznej), petardy (do 8 g prochu czarnego lub do 5 g innych mieszanin), strzelające konfetti (do 10 g mieszaniny), zimne ognie.
Przedsiębiorca musi pamiętać, aby sprzedawane wyroby były odpowiednio posegregowane i właściwie przechowywane (zgodnie z zaleceniami producenta – w miejscach suchych, z dala od źródeł ciepła). Przykładowo w miejscu sprzedaży powinna znaleźć się m.in. tabliczka zakazująca używania materiałów wybuchowych w sklepie i jego sąsiedztwie. Same zaś wyroby powinny mieć etykiety, na których muszą być umieszczone konkretne informacje, m.in. określenie rodzaju miejsc, w których dozwolone jest ich używanie oraz instrukcję obsługi (koniecznie w języku polskim).
Sprzedaż fajerwerków powinna odbywać się na wyodrębnionym stoisku, gdzie towar klientowi podaje sprzedawca.
Samo stoisko powinno być wyposażone w sprzęt gaśniczy oraz tablice informujące o zakazie otwierania opakowań na terenie obiektu.
Przedsiębiorcy nie mogą sprzedawać fajerwerków i petard wszystkim zainteresowanym a tylko osobom pełnoletnim. Za naruszenie tego wymogu grozi kara pozbawienia wolności do dwóch lat. Strażnik miejski, gdy zauważy, że doszło do naruszenia zasad handlu fajerwerkami, powiadomi policję. Organami uprawnionymi do kontroli jest też straż pożarna oraz Państwowa Inspekcja Pracy.