Wielu właścicieli firm nie zdaje sobie sprawy, że stosowane przez nich rozwiązania techniczne mogą być objęte ochroną.
W praktyce sprowadza się ona do uzyskania oficjalnego dokumentu, dzięki któremu będą mieli wyłączne prawo do używania stworzonego przez siebie wynalazku (patent), czerpania zysków ze sprzedaży produktów o unikalnych wzorach (prawo z rejestracji wzoru przemysłowego) czy oznaczania towarów wymyśloną przez nich grafiką lub nazwą (prawo ochronne na znak towarowy).
Przedsiębiorca, który chce uzyskać taki monopol prawny na terenie Polski, musi udać się do Urzędu Patentowego RP. Po złożeniu wymaganych dokumentów i wniesieniu opłat urzędnicy sprawdzą, czy zgłoszony przez niego przedmiot może podlegać ochronie oraz czy podobna rzecz nie została zastrzeżona wcześniej przez inną osobę.
Dobra intelektualne, których strzegą przedsiębiorcy, chroni nie tylko prawo własności przemysłowej. Rynkowi rywale nie mogą stosować rodzących skojarzenia z innym przedsiębiorcą etykiet, rozsiewać plotek o jego trudnej sytuacji ekonomicznej czy bezpodstawnie zachwalać własne produkty. Są to czyny nieuczciwej konkurencji, które można zwalczać na drodze sądowej.
Przedsiębiorca, którego uprawnienia zostały naruszone, może nie tylko zmusić inne osoby do zaprzestania bezpodstawnych działań, np. używania podobnej nazwy firmy, ale żądać wyrównania poniesionych strat. W przypadku kradzieży tajemnicy przedsiębiorstwa czy kopiowania zewnętrznej postaci jego towarów może także zgłosić się na policję, żądając dodatkowo ścigania i skazania sprawców.
Czytaj Abc małego przedsiębiorcy: