- Zatrudniamy pracownika na dwóch etatach. Pierwsza jego umowa opiewa na pełny wymiar pracy, a druga – na część etatu. Czy z każdej z nich pracownikowi należy się oddzielny urlop? –
pyta czytelnik.
Tak. Pracownikowi przysługuje urlop wypoczynkowy oddzielnie z każdego ze stosunków pracy, w których pozostaje. Podwładny może być jednocześnie w dwóch stosunkach pracy u tego samego pracodawcy. Wtedy jego uprawnienia urlopowe ustala się odrębnie dla każdego z angaży.
Termin, w jakim należy dać pracownikowi urlop wypoczynkowy, pozostawiono uzgodnieniom między nim i pracodawcą. Zgodnie z art. 163
urlopy wypoczynkowe powinny być udzielane zgodnie z planem, który ustala pracodawca, biorąc pod uwagę wnioski zatrudnionych i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy. Planem nie obejmuje się jedynie części udzielanej zgodnie z art. 167
2
k.p. (tzw. urlop na żądanie).
Szef ustala termin urlopu bezpośrednio z pracownikiem, jeżeli zgodziła się na to zakładowa organizacja związkowa (zoz). Dotyczy to także pracodawcy, u którego nie działa zoz.
Te same zasady odnoszą się do sytuacji, gdy pracownik pozostaje w dwóch stosunkach pracy. Nie ma przepisu nakazującego zapewnienie w tym samym czasie wakacji wynikających z równoległego zatrudnienia.
Dlatego pracownik, będąc np. na urlopie z racji pracy na cały etat, może jednocześnie świadczyć obowiązki na część etatu. Jednak z punktu widzenia celu urlopu, jakim jest zagwarantowanie wypoczynku, właściwe byłoby takie uzgodnienie terminu urlopów, aby dać je jednocześnie i aby pracownik w tym czasie rzeczywiście wypoczywał.
—Anna Telec, radca prawny, prowadzi Kancelarię Prawa Pracy