Klient ma na to 10 dni, od daty odebrania przesyłki. Jest to rozwiązanie niekorzystne dla przedsiębiorców. Ma jednak na celu ochronę interesów konsumentów, którzy decydując się na konkretny produkt, nie mogą go obejrzeć, dotknąć, przymierzyć ani sprawdzić, czy posiada wszystkie zagwarantowane przez sprzedawcę funkcje.

W razie odstąpienia od umowy jest ona uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań.

Wzór formularza oświadczenia o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość

imię i nazwisko kupującego miejscowość, data

adres korespondencyjny kupującego

nazwa sprzedającego

adres sprzedającego

Oświadczenie o odstąpieniu od umowy zawartej na odległość

Oświadczam, że zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzona przez produkt niebezpieczny (DzU nr 22, poz. 271 z późn. zm.), odstępuję od umowy kupna (określenie przedmiotu umowy) zawartej (data zawarcia umowy) z (nazwa sprzedającego).

Jednocześnie zwracam się z prośbą o zwrot wpłaconej na Państwa konto bankowe kwoty (wysokość wpłaconej kwoty) zł (słownie: ) przekazem pocztowym na adres lub numer rachunku bankowego.

Wraz z niniejszym oświadczeniem, zwracam (wskazanie przedmiotu umowy), który został mi doręczony (data doręczenia).

Podpis kupującego

Sprzedawca, który zawiera z konsumentem umowę za pośrednictwem internetu, powinien przed jej zawarciem poinformować konsumenta na piśmie o prawie odstąpienia od umowy w terminie i wręczyć wzór oświadczenia o odstąpieniu, z oznaczeniem swojego imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresem zamieszkania (siedziby).

Takie pouczenie powinno się znaleźć np. w przesyłce z towarem lub w wyraźnym miejscu na stronie internetowej sklepu. Świadczy to o profesjonalizmie przedsiębiorcy i jednocześnie pozwala uniknąć nieporozumień.

Sprzedawcy internetowi muszą wiedzieć, że niepoinformowanie klientów o prawie odstąpienia od umowy znacznie wydłuża okres, w którym mogą oni zrezygnować z zakupionego towaru. W takim przypadku konsument może odstąpić od umowy w ciągu trzech miesięcy od jej wykonania, czyli otrzymania zamówienia.

W razie odstąpienia od umowy transakcja jest uważana za niezawartą, a kupujący jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Sprzedawca musi zwrócić pieniądze nie później niż w ciągu 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Rezygnacja z zakupionego towaru nie upoważnia sklepu internetowego do pobierania jakichkolwiek opłat z tego tytułu.

Przedsiębiorcy nie muszą gwarantować prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni w sytuacji, gdy jej przedmiotem jest świadczenie o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą (np. uszyta na miarę suknia).

Nie można też zrezygnować ze świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu (np. artykuły z krótki terminem przydatności do spożycia).

podstawa prawna:

ustawa z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (DzU z 2010 r. nr 220, poz. 1447 z późn. zm.)

ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (DzU nr 22, poz. 271 z późn. zm.)

ustawa z 5 lipca 2002 r. o ochronie niektórych usług świadczonych drogą elektroniczną opartych lub polegających na dostępie warunkowym (DzU nr 126, poz. 1068 z późn. zm.)

ustawa z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (DzU nr 141, poz. 1176 z późn. zm.)