Europosłowie przyjęli we wtorek projekt zmiany rozporządzenia o tachografach. Komisja PE ds. transportu proponuje, aby przepisy dotyczące czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku kierowców ciężarówek były takie same we wszystkich krajach Unii. Różne zasady obliczania czasu jazdy są poważnym utrudnieniem dla przedsiębiorstw zajmujących się przewozem międzynarodowym.
Jednym z głównych zamierzeń jest wprowadzenie inteligentnych tachografów w ciężarówkach i autobusach w krajach UE do 2017 r. Nowe cyfrowe tachografy będą wyposażone m.in. w system pozycjonowania satelitarnego. Mają ostrzegać kierowców przed przekroczeniem limitów pracy oraz zawiadamiać o wykrytych usterkach. Pojazdy będzie można kontrolować na odległość. Funkcjonariusze kontrolujący przejdą szkolenia z obsługi nowych tachografów w ramach wspólnego unijnego systemu. Ulepszone urządzenia mają usprawnić pracę kierowców i przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.
Projekt przewiduje połączenie prawa jazdy z kartą kierowcy, co ma ograniczyć oszustwa polegające na udostępnianiu własnej karty kierowcy innym osobom. Obecnie jest to możliwe bez większych przeszkód. Kolejna propozycja to ustanowienie pojedynczego elektronicznego systemu wymiany informacji o kartach kierowców. Sankcje za poważne naruszenia mają być zaostrzone, za to praktyka nakładania wysokich kar za drobne naruszenia – wyeliminowana.