Minister sprawiedliwości przygotował nowelizację kodeksu pracy, polegającą na wykreśleniu obowiązków przewidzianych w art. 209.
W myśl tego przepisu pracodawca rozpoczynający działalność gospodarczą ma obowiązek zgłosić się w ciągu 30 dni do Państwowej Inspekcji Pracy oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej i podać miejsce, rodzaj i zakres prowadzonej działalności. Kto tego nie zrobi, w myśl art. 283 § 2 pkt 1 k.p., podlega karze grzywny od 1 tys. do 30 tys. zł.
Zdaniem resortu zgłaszanie takich informacji jest zbędne, gdyż przedsiębiorca podaje je m.in. do rejestru REGON i ZUS. Obie inspekcje będą same mogły sprawdzić te dane w rejestrach. Likwidacja tych obowiązków ma podwyższyć pozycję Polski w raporcie Banku Światowego Doing Business. Obecnie Polska zajmuje 62. miejsce, przed Czechami, Białorusią, a nawet Włochami.
Projekt przewiduje także ujednolicenie terminu na wydanie NIP. W myśl art. 8b ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, w wypadku osób fizycznych podejmujących działalność gospodarczą potwierdzenie nadania NIP wydaje się najpóźniej następnego dnia od złożenia wniosku. W wypadku pozostałych podmiotów ten termin wynosi 14 dni od złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego do naczelnika urzędu skarbowego.
Ministerstwo proponuje, aby naczelnik nadawał NIP niezwłocznie, nie później niż w ciągu trzech dni, bez względu na charakter zakładanej działalności. Dzięki temu przepisy nie będą dyskryminować niektórych przedsiębiorców.
etap legislacyjny uzgodnienia międzyresortowe