W dużych miastach nie brakuje osiedli mieszkaniowych oraz biurowców, a więc i potencjalnych klientów dla przyszłych zarządców nieruchomości. Osoba, która chce pracować w tym zawodzie, musi spełnić obecnie kilka warunków, zanim otrzyma licencję zawodową.

Dyplom to podstawa

Warunki otrzymania tej licencji określa art. 187 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Zgodnie z nim przyszły zarządca musi posiadać pełną zdolność do czynności prawnych i nie może być karany za niektóre przestępstwa, chodzi o te przeciwko: mieniu, dokumentom, gospodarcze, fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych oraz za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe.

Kandydat do tego zawodu musi też zdobyć odpowiednie wykształcenie. Powinien skończyć studia wyższe, a następnie podyplomowe w zakresie zarządzania nieruchomościami. Przy czym chodzi nie tylko o studia magisterskie, ale także i licencjackie.

Uwaga!

Przepisy wymagają, by studia podyplomowe spełniały minimalne wymogi programowe. Zawiera je rozporządzenie ministra infrastruktury z 7 czerwca 2010 r. w sprawie minimalnych wymogów programowych dla studiów podyplomowych w zakresie wyceny nieruchomości, pośrednictwa w  obrocie nieruchomościami oraz zarządzania nieruchomościami (DzU nr 117,  poz. 786).

Można też je znaleźć pod linkiem http://dokumenty.rcl.gov.pl/D2010117078601.pdf.

Wymóg praktyki

Trzeba jeszcze odbyć praktyki zawodowe. Trwają one minimum pół roku, z tym że liczba godzin przeznaczona na realizację programu praktyki nie może być mniejsza niż 200. Zainteresowany odbyciem praktyk powinien zwrócić się do odpowiedniej organizacji zawodowej pośredników lub zarządców, może to być stowarzyszenie lokalne albo federacja zrzeszająca stowarzyszenia. Ich adresy łatwo znaleźć w Internecie. Organizacje udostępniają listę zarządców uprawnionych do prowadzenia praktyki, często same też je prowadzą.

Uwaga!

Praktyka nie może się rozpocząć bez dziennika praktyk (do kupienia u organizatora praktyk, maksymalny koszt – 100 zł)). Wzór tego dziennika zawiera załącznik do rozporządzenia ministra infrastruktury w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami.

Praktyka zaczyna się w dniu dokonania pierwszego wpisu i kończy, kiedy wprowadzi się ostatni wpis. W trakcie praktyki przyszli zarządcy mają obowiązek sporządzić plan zarządzania nieruchomością. Ponadto zdobywają wiedzę o sposobach korzystania z rejestrów i ewidencji prowadzonych przez sądy, gminy oraz starostów, a także innych dokumentów znajdujących się w posiadaniu instytucji i urzędów a niezbędnych w zarządzaniu nieruchomościami.

Kandydat do tego zawodu zapoznaje się ponadto z formami prawno-organizacyjnymi, w jakich będzie mógł prowadzić działalność gospodarczą oraz z organizacją, i metodami pracy. Musi on też prawidłowo przygotować projekt umowy o zarządzanie, wiedzieć, czym różni się zarządzanie różnego rodzaju nieruchomościami. Dokonuje również oględzin nieruchomości oraz ich otoczenia, ocenia ich stan techniczny, potrzeby w zakresie remontów i konserwacji, a także możliwości dokonania zmian w celu poprawy efektywności zarządzania.

Natomiast obowiązkiem prowadzącego praktykę jest zapewnienie kandydatowi do zawodu zarządcy zrealizowania programu praktyk oraz wykonania niezbędnych do tego czynności.

Po zakończeniu praktyki zawodowej prowadzący potwierdza w dzienniku praktyk zrealizowanie jej programu, a organizator praktyki – sprawdza i potwierdza spełnienie warunków jej odbycia poprzez złożenie podpisów. Dodatkowo organizator praktyki ocenia plan zarządzania przygotowany przez przyszłego zarządcę. Przeprowadza także rozmowę na jego temat. Z odbytej rozmowy sporządza protokół. Nie można go zgubić, bo przepisy wymagają, żeby był załącznikiem do dziennika praktyk.

Kompletowanie dokumentów

Osoba, która odbyła praktykę i ma już komplet dokumentów >patrz ramka, może przesłać je do Ministerstwa Transportu i Budownictwa, nie później jednak niż 40 dni przed wybranym terminem postępowania. Na swojej stronie ogłasza je minister transportu i budownictwa. Na tej samej witrynie dostępny jest formularz wniosku o nadanie uprawnień zawodowych.

Postępowanie jest jednoetapowe. Przeprowadza je Państwowa Komisja Kwalifikacyjna. Zespół kwalifikacyjny tej komisji sprawdza, czy kandydat spełnia ustawowe wymagania. Z postępowania sporządza odrębny dla każdego kandydata protokół i na tej podstawie wydaje świadectwo nadania licencji lub odmawia jej wydania (wzór tego świadectwa zawiera rozporządzenie ministra infrastruktury z 15 lutego 2008 r. Licencję zawodową może zdobyć tylko osoba fizyczna. Nie można uzyskać jej na firmę.

Wpis do rejestru

Osoby, które dostały uprawnienia zarządcy, muszą się wpisać do odpowiedniego centralnego rejestru. Prowadzi go resort transportu i budownictwa. Dopiero z dniem wpisu uzyskuje się prawo wykonywania zawodu. W centralnym rejestrze wpisuje się dane świeżo upieczonego zarządcy. Numer wpisu w centralnym rejestrze stanowi numer licencji zawodowej.

Zarządca może, ale nie musi należeć do stowarzyszenia zawodowego. Obowiązkowe jest zaś posiadanie przez niego aktualnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Szczegóły ubezpieczenia określa rozporządzenie ministra finansów z 21 września 2004 r. >patrz ramka. Minimalna suma gwarancyjna to równowartość 50 tys. euro.

Osoba z licencją, która nie wywiązuje się ze swoich obowiązków, może zostać jej pozbawiona (może też zostać ona zawieszona na jakiś czas) albo dostać upomnienie lub naganę. Przy ministrze transportu działa bowiem komisja odpowiedzialności zawodowej, która prowadzi tego typu postępowania dyscyplinarne, jest to tzw. sąd dyscyplinarny.

ile to kosztuje

- Wysokość opłaty za postępowanie kwalifikacyjne dla kandydata na zarządcę nieruchomości wynosi 400 zł.

- W przypadku złożenia przez kandydata wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy w trybie art. 127 § 3 Kodeksu postępowania administracyjnego, wysokość opłaty za postępowanie kwalifikacyjne wynosi 450 zł.-

Komentuje Renata Krupa-Dąbrowskadziennikarka „Rzeczpospolitej”

Ministerstwo Sprawiedliwości chce zmienić zasady dotyczące pracy w tym zawodzie. Proponuje zrezygnować z licencji zawodowych. Przyszłemu zarządcy wystarczyć ma zwykły wpis do centralnego rejestru prowadzonego przez ministra transportu i budownictwa. Nie będzie musiał zdobywać  żadnego wykształcenia ani też odbywać praktyki zawodowej.

Ale uwaga! To są na razie propozycje zmian. Chodzi konkretnie o projekt ustawy o zmianie ustaw regulujących wykonanie niektórych zawodów. W tej chwili jest on na etapie konsultacji społecznych.

Przed nim więc jeszcze długa droga legislacyjna. Nie ma na razie żadnej pewności, że zostanie on uchwalony w proponowanym przez ministerstwo kształcie. Przeciwko tym propozycjom ostro  protestuje środowisko zarządców. Są oni przeciwni zniesieniu licencji.

Jakie dokumenty

Do wniosku o nadanie uprawnień należy dołączyć:

- oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych,

- oświadczenie, że nie było się karanym m.in. za przestępstwa: przeciwko mieniu, dokumentom, gospodarcze, fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, skarbowe, składania fałszywych zeznań (dokument nie musi być z Krajowego Rejestru Karnego, można je sporządzić samodzielnie),

- odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych oraz odpis dyplomu ukończenia studiów podyplomowych,

- zaświadczenie uczelni, że ukończone studia wyższe spełniają co najmniej minimalne wymogi programowe ustalone dla studiów podyplomowych w zakresie zarządzania nieruchomościami,

- dziennik praktyki zawodowej razem z protokołem z rozmowy z organizatorem praktyki,

- dwa zdjęcia,

- plan zarządzania nieruchomością,

- dowód opłaty za postępowanie.

Przepisy dopuszczają składanie kopii dokumentów, ale mają być one poświadczone notarialnie. -

Przydatne adresy

- Polska Federacja Organizacji Zarządców i Administratorów Nieruchomości – www.pfozian.pl

- Polska Federacja Stowarzyszeń Zarządców Nieruchomości – www.pfszn.pl.

- Polska Federacja Zarządców Nieruchomości

– www.pfrn.pl.

Podstawa prawna

rozporządzenie ministra infrastruktury z 22 czerwca 2010 r. w sprawie opłaty za postępowanie kwalifikacyjne oraz wysokości wynagrodzenia członków Państwowej Komisji Kwalifikacyjnej

rozporządzenie ministra infrastruktury z 15 lutego 2008 r. w sprawie nadawania uprawnień i licencji zawodowych w dziedzinie gospodarowania nieruchomościami (DzU z 2008 r. nr. 31, poz. 189 z późn. zm.)

rozporządzenie ministra finansów z 21 września 2004 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej zarządcy nieruchomości (DzU z 2004 r. nr 207, poz. 2114)

rozdział 3 ustawy o gospodarce nieruchomościami (DzU z 2004 r. nr 261, poz. 2603 z późń. zm)