Utworzenie agencji ochrony osób i mienia w latach 90. ubiegłego wieku stało się dobrym biznesem. Agencje zyskiwały na znaczeniu wraz z rozwojem gospodarki wolnorynkowej i  tzw. prywatyzacją bezpieczeństwa.

Co trzeba zrobić

1. Należy mieć licencję drugiego stopnia (lub wspólnika z taką licencją)

2. Założyć firmę

3. Złożyć odpowiednie dokumenty do MSWiA

4. Uiścić opłatę skarbową

5. Po otrzymaniu licencji zawiadomić MSWiA o rozpoczęciu działalności

6. Przygotować odpowiedni wzór ubioru i oznaczenia pracowników

Obowiązujące przepisy

Prowadzenie przedsiębiorstwa zajmującego się ochroną osób i mienia zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest działalnością regulowaną. Podjęcie jej wymaga uzyskania zgody organu koncesyjnego, którym jest minister spraw wewnętrznych i administracji.

Szczegółowe zasady i warunki, jakie należy spełnić przy zakładaniu firmy ochroniarskiej, reguluje ustawa z 22 sierpnia 1997 o ochronie osób i mienia. Zgodnie z nią działalność taka może być realizowana w formie ochrony bezpośredniej fizycznej – stałej lub doraźnej oraz polegającej na stałym dozorze sygnałów przesyłanych, gromadzonych i przetwarzanych w  elektronicznych urządzeniach alarmowych.

Może też polegać na konwojowaniu wartości pieniężnych i innych przedmiotów wartościowych lub niebezpiecznych.

Kto może się starać i na jakich warunkach

Ustawa jednoznacznie definiuje dwa przypadki, w których wydaje się zezwolenie na funkcjonowanie działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia.

Uzyskać je może przedsiębiorca będący osobą fizyczną, jeżeli posiada licencję drugiego stopnia (albo pracownika ochrony czy zabezpieczenia technicznego), albo przedsiębiorca inny niż osoba fizyczna, jeżeli ww. licencję posiada co najmniej jedna osoba będąca wspólnikiem spółki cywilnej, jawnej lub komandytowej, członkiem zarządu, prokurentem lub pełnomocnikiem ustanowionym przez przedsiębiorcę do kierowania działalnością.

Aby uzyskać licencję drugiego stopnia, kandydat powinien spełniać wszystkie warunki oczekiwane od osoby, która ma już licencję pierwszego stopnia, czyli mieć obywatelstwo polskie lub innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu.

Ponadto musi mieć ukończone 21 lat, pełną zdolność do czynności prawnych, nie być skazanym prawomocnym orzeczeniem za przestępstwo umyślne. Należy mieć również uregulowany stosunek do  służby wojskowej.

Trzeba posiadać też: nienaganną opinię komendanta komisariatu policji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania, zdolność fizyczną i psychiczną do wykonywania zadań stwierdzoną orzeczeniem lekarskim oraz legitymować się dyplomem lub świadectwem szkoły lub innej placówki oświatowej potwierdzającym uzyskanie specjalistycznego wykształcenia. Można też mieć ukończony kurs (i zdany egzamin) pracowników ochrony pierwszego stopnia.

Natomiast aby uzyskać licencję drugiego stopnia, należy mieć wykształcenie średnie, odbyć kurs na pracowników ochrony drugiego stopnia i zdać egzamin przed właściwą komisją albo legitymować się dyplomem lub świadectwem potwierdzającym ukończenie specjalistycznego wykształcenia.

Rodzaje szkół i zakres programów tych szkół określa szczegółowo rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie rodzajów dyplomów i świadectw wydawanych przez szkoły i inne placówki oświatowe, które potwierdzają uzyskanie specjalistycznych kwalifikacji w zakresie ochrony osób i mienia, minimalnego zakresu programów kursów na  pracowników ochrony fizycznej pierwszego i drugiego stopnia oraz zakresu obowiązujących tematów egzaminów i trybu ich składania, składu komisji egzaminacyjnej i sposobu przeprowadzania egzaminu.

Licencję pracownika ochrony wydaje komendant wojewódzki policji właściwy ze względu na miejsce zamieszkania.

Uwaga!

Wydanie dokumentu podlega opłacie, która wynosi 308 zł. Licencja wygasa po  upływie dwóch lat niewykonywania zawodu pracownika ochrony.

Osoba ubiegająca się o licencję zabezpieczenia technicznego musi spełnić warunki analogiczne do tych, jakie stawia się pracownikowi ochrony. Istnieje tylko różnica w oczekiwaniu co do wykształcenia.

Aby uzyskać licencję pierwszego stopnia zabezpieczenia technicznego, należy mieć wykształcenie zawodowe techniczne o specjalności elektronicznej, elektrycznej, łączności, mechanicznej lub ukończyć specjalistyczny kurs. Jeśli kandydat ubiega się o licencję drugiego stopnia, musi ukończyć takie same kierunki, ale co najmniej na poziomie średnim technicznym.

Do kogo złożyć dokumenty

Osoba posiadająca licencję pracownika ochrony drugiego stopnia w celu uzyskania koncesji musi złożyć odpowiednie dokumenty do ministra spraw wewnętrznych i administracji (organ koncesyjny).

Przede wszystkim składa dokument określający status przedsiębiorcy (w  tym zaświadczenie o wpisie do  ewidencji działalności gospodarczej); podaje adres siedziby lub miejsca zamieszkania wraz ze wskazaniem obszaru i miejsca wykonywania działalności, zakres i formę usług ochrony oraz datę planowego rozpoczęcia działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia.

Ponadto do wniosku dołącza zaświadczenie o niekaralności (taki dokument jest ważny tylko trzy miesiące), dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu będącego siedzibą przedsiębiorcy i miejscem wykonywania działalności gospodarczej w zakresie usług ochrony osób i mienia, zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, wydane nie wcześniej niż trzy miesiące przed złożeniem wniosku, NIP oraz zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego, że nie zalega się z wpłatami należności budżetowych. Oczywiście niezbędny jest także dokument potwierdzający posiadanie licencji drugiego stopnia.

Jeśli przedsiębiorcą nie jest osoba fizyczna, dodatkowo trzeba złożyć umowę (statut) spółki, akt założycielski lub inny przewidziany w przepisach prawa dokument dotyczący utworzenia, działalności i organizacji przedsiębiorcy, statuujący daną jednostkę i określający jej strukturę organizacyjną, odpis z rejestru, gdzie uwidoczniony jest przedsiębiorca, wykaz członków zarządu, prokurentów i  pełnomocników z podaniem adresów ich miejsc zamieszkania oraz listę udziałowców lub akcjonariuszy, posiadających co najmniej 50 proc. udziałów lub akcji.

Ponadto dołącza się dokument określający proporcje udziału kapitału polskiego i obcego w spółce oraz jego wysokość, z podaniem adresów siedziby lub miejsc zamieszkania wspólników, gdy spółka jest podmiotem z udziałem zagranicznym, oraz zapytanie o  udzielenie informacji o podmiocie zbiorowym z Krajowego Rejestru Karnego.

Dokumenty dostarcza się do  Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej 616 zł. Wydanie koncesji jest decyzją administracyjną. Minister przed jej wydaniem może zasięgnąć opinii właściwego komendanta wojewódzkiego policji. Zwykle wydanie koncesji trwa ok. dwóch miesięcy.

Kiedy urząd może odmówić

Ustawa określa zamknięty katalog przypadków, kiedy urząd może odmówić koncesji na prowadzenie działalności w zakresie ochrony osób i mienia.

Taką przesłanką może być: niespełnienie warunków wyżej opisanych, zagrożenie obronności i bezpieczeństwa państwa lub dóbr osobistych obywateli, wcześniejsze cofnięcie koncesji w wyniku działania niezgodnego z ustawą, wcześniejsze wykreślenie z rejestru działalności rejestrowanej w wyniku złożenia oświadczenia niezgodnego ze stanem faktycznym oraz otwarta likwidacja albo ogłoszona upadłość.

Co zrobić po otrzymaniu koncesji

Przedsiębiorca po otrzymaniu koncesji a przed rozpoczęciem działalności gospodarczej musi powiadomić resort spraw wewnętrznych i administracji o rozpoczęciu funkcjonowania firmy. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest oczywiście przechowywanie dokumentacji dotyczącej zatrudnionych pracowników, ochrony oraz zawieranych i zrealizowanych umów (które muszą mieć formę pisemną) oraz stałe posiadanie licencji pracownika ochrony drugiego stopnia.

Ważne jest także zachowanie odpowiedniego, jednolitego ubioru pracowników umożliwiającego zarówno ich identyfikację, jak i podmiotu, dla którego pracują. Mundur ten jednak powinien się istotnie różnić od ubioru służb państwowych, np. policji.

Od tego, czym docelowo ma się zajmować agencja, zależy konieczność zatrudnienia osób posiadających licencję zawodu ochroniarza odpowiedniego stopnia – pierwszego albo drugiego.

Część praktycznych działań i czynności przepisy zastrzegają dla osób posiadających takie uprawnienia.

Zgodnie z ustawą licencja jest wymagana od  członków specjalistycznych formacji ochronnych, członków zespołów konwojujących wartości pieniężne oraz inne przedmioty wartościowe i niebezpieczne, w  przypadku wykonywania czynności związanych zarówno z  ochroną osób, jak też nadzorujących i kontrolujących pracę pracowników ochrony fizycznej nieposiadających licencji.

Niezbędna jest ona także dla osób, które będą stosowały środki bezpośredniego przymusu oraz zostaną wyposażone w broń palną, a także osób wykonujących zadania na obszarach, w obiektach i urządzeniach podlegających obowiązkowej ochronie. Licencja drugiego stopnia jest niezbędna, jeśli pracownicy mają opracowywać plany ochrony oraz organizować i kierować zespołami pracowników ochrony fizycznej.

Jeśli przedsiębiorca planuje zajmowanie się mniej specjalistyczną działalnością, ma dowolność w zatrudnianiu pracowników (nie muszą mieć licencji).

Kto kontroluje

Agencja ochrony osób i mienia podlega kontroli ministra spraw wewnętrznych i administracji. Może on upoważnić do wykonywania czynności kontrolnych komendanta głównego policji, który z kolei może delegować ten obowiązek na komendanta wojewódzkiego.

Ministerstwo ma prawo delegować do kontroli także komendanta głównego Straży Granicznej, który może przekazać uprawnienia kontrolne komendantom oddziałów terenowych.

Pora na kontrahentów

Po spełnieniu wymogów formalnych i poinformowaniu ministerstwa można rozpocząć funkcjonowanie i poszukiwanie kontrahentów.

Założenie agencji jest relatywnie proste, jeśli mamy licencję drugiego stopnia lub przynajmniej jeden z naszych partnerów biznesowych ją posiada. W przeciwnym razie trzeba uzbroić się w cierpliwość i ukończyć specjalistyczne szkolenia.

Komentuje Grzegorz Byszewski, ekspert  Pracodawcy RP

W Polsce agencje ochrony osób i mienia odgrywają relatywnie dużą rolę w zagwarantowaniu bezpieczeństwa publicznego.

Bardzo popularne są usługi zapewnienia bezpieczeństwa i stałej ochrony budynków mieszkalnych, centrów handlowych, większych punktów usługowych czy np. obiektów sportowych.

Jak pokazuje doświadczenie, w niektórych miastach agencje ochraniają nawet przystanki autobusowe, ale także mecze piłkarskie i inne wydarzenia sportowe i artystyczne.

Założenie firmy ochroniarskiej jest relatywnie tanie, a szybki wzrost zapotrzebowania na usługi zapewnienia bezpieczeństwa powinien zachęcać kandydatów na przedsiębiorców do podejmowania ryzyka.

Stale rosnące obroty

Obecnie licencje na prowadzenie agencji ma ponad 4,6 tys. przedsiębiorców. Licencję pracownika ochrony fizycznej ma ponad 148,5 tys. osób. Szacuje się, że rynek usług ochrony jest wart ok. 6 mld zł, ale już za cztery lata przekroczy 12 mld zł.

Dochody największej z agencji to 1 mld zł rocznie. Sektor ochrony osób i mienia określa się jako jeden z najszybciej rosnących w Polsce.

Mimo dość dużego nasycenia rynku firmami zajmującymi się ochroną wydaje się, że w dalszym ciągu działalność ochroniarska może być zyskowna i korzystna dla nowych przedsiębiorstw. Zwłaszcza że coraz częściej także administracja publiczna korzysta z usług ochroniarskich. Rynek ten stale rośnie, bo ciągle pojawiają się nowe centra handlowe, sklepy, osiedla, zakłady produkcyjne, które wymagają ochrony.

Zobacz więcej w serwisie:

Dobra Firma

»

Firma

»

Zakładanie firmy

»

Zezwolenia, licencje, koncesje i certyfikaty

»

Ochrona osób i mienia