Pracownik może się nie zgodzić na zamieszczenie swojego zdjęcia na stronie internetowej firmy. Zgodnie z ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych rozpowszechnianie wizerunku wymaga zgody osoby na nim przedstawionej.

– Warunkiem skuteczności zgody jest jej udzielenie w sposób wyraźny, nigdy domniemany. Forma zgody nie jest określona przez prawo, można jej udzielić nawet ustnie. Jednakże do celów dowodowych forma pisemna jest wskazana – tłumaczy Barbara Jóźwik, radca prawny w kancelarii Schoenherr.

Oświadczenie pracownika obejmujące zgodę na publikację zdjęcia powinno określać również jej zakres, czyli np. format zdjęć czy czas publikacji. Co więcej, taka zgoda może być odwołana w każdym czasie.

– Zgoda musi być dobrowolna, a zatem ma być uzyskiwana w warunkach, w których pracownik będzie mógł bez żadnych konsekwencji odmówić – dodaje Małgorzata Kałużyńska-Jasak z biura prasowego generalnego inspektora ochrony danych osobowych.

W orzecznictwie pojawiają się wątpliwości, czy w stosunkach pracownik – pracodawca można w ogóle mówić o dobrowolności (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 1 grudnia 2009 r., sygn. I OSK 249/09).

Jeśli wizerunek pracownika stanowi tylko szczegół całości, zainteresowany jest osobą publicznie znaną, a jego wizerunek wykonano w związku z pełnieniem przezeń funkcji publicznych lub otrzymał on honorarium za pozowanie, pracodawca nie będzie musiał pytać nikogo o zdanie. Bez ograniczeń będzie mógł zamieszczać fotografie w Internecie.

– W innych wypadkach, gdy zdjęcie zostało zamieszczone wbrew jego woli, zatrudniony może żądać usunięcia naruszeń, a m.in. złożenia publicznego oświadczenia o odpowiedniej treści i formie. Jeśli zaś naruszenie było zawinione, sąd może przyznać pracownikowi, którego wizerunek został naruszony, odpowiednią sumę pieniężną tytułem zadośćuczynienia za doznaną krzywdę, a na żądanie zainteresowanego może zobowiązać firmę do uiszczenia odpowiedniej sumy na cel społeczny – wyjaśnia Barbara Jóźwik.

Fotografia należy również do danych osobowych i jako taka podlega ochronie prawnej. – Jeżeli zatem pracodawca zamieściłby zdjęcie zatrudnionego na stronie internetowej bez jego uprzedniej zgody, to mógłby narazić się na zarzut bezprawnego przetwarzania danych osobowych – mówi Małgorzata Kałużyńska-Jasak.

Przetwarzane dane osobowe powinny być adekwatne do celów, w jakich są przetwarzane. Publikowanie na stronie internetowej wizerunków wszystkich pracowników, bez względu na ich stanowisko i rodzaj wykonywanych obowiązków, wydaje się więc niedopuszczalne.

– Umieszczenie zdjęcia na stronie internetowej pracodawcy dokonywane jest głównie w celach marketingowych. Fotografia nie jest jednak niezbędna do kontaktowania się z kontrahentami, tak jak na przykład imię, nazwisko, adres elektroniczny czy numer telefonu – zauważa Barbara Jóźwik.

Dane swym rodzajem i treścią nie powinny wykraczać poza potrzeby wynikające z ich zbierania. Nie można ponadto przetwarzać wszelkich danych, np. bardzo szczegółowych.

Adekwatność gromadzenia i przetwarzania danych do celu oceniać trzeba każdorazowo z uwzględnieniem określonego stosunku prawnego (wyrok NSA z 27 listopada, sygn. II SA 209/2003).

Czytaj też:

Lepiej uważać na to, co się pisze na Facebooku

Informacje o pracowniku podlegają ochronie

Więcej w serwisie:

Kadry i płace

»

Dane osobowe i dobra osobiste