mówi, że usługi hotelarskie mogą być świadczone w obiektach, które spełniają wymagania co do wielkości obiektu, jego wyposażenia oraz zakresu świadczonych usług, ustalone dla rodzaju i kategorii, do których obiekt został zaszeregowany. Obiekt musi również spełniać wymagania sanitarne i przeciwpożarowe.
Słowniczek
Hotel
– obiekt posiadający co najmniej dziesięć pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczący szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów.
Pensjonat
– obiekt posiadający co najmniej siedem pokoi, świadczący dla swoich klientów całodzienne wyżywienie.
Dla hoteli i pensjonatów ustalonych jest pięć kategorii oznaczonych gwiazdkami. Zaszeregowania do poszczególnych rodzajów dokonuje marszałek województwa właściwy ze względu na miejsce położenia obiektu. On też nadaje kategorie i prowadzi ewidencję obiektów. To do niego musi wystąpić przedsiębiorca o zaszeregowanie posiadanego obiektu do odpowiedniego rodzaju i kategorii – i to jeszcze zanim rozpocznie świadczenie usług hotelarskich.
Potrzebne dokumenty
Wniosek powinien zawierać:
• nazwę i siedzibę lub nazwisko i imię oraz adres przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w obiekcie objętym wnioskiem,
• nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej obiektu,
• określenie położenia obiektu, wraz z podaniem jego adresu,
• opis obiektu potwierdzający stopień spełnienia przez ten obiekt wymagań dla rodzaju i kategorii, o które występuje wnioskodawca,
• wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu o ustalenie rodzaju i nadanie kategorii,
• wskazanie zaszeregowania do określonego rodzaju i kategorii, o które występuje wnioskodawca.
Do wniosku trzeba dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych. Będą to w odniesieniu do wymagań budowlanych decyzja o pozwoleniu na budowę wraz z potwierdzonym zawiadomieniem właściwego organu o przystąpieniu do użytkowania obiektu lub decyzja o pozwoleniu na zmianę sposobu użytkowania obiektu, a w przypadku obiektów wzniesionych przed 1 kwietnia 1995 r., które utraciły wymienione dokumenty – opinia rzeczoznawcy budowlanego stwierdzająca bezpieczeństwo użytkowania obiektu.
Dla wszystkich obiektów potrzebna będzie też książka obiektu z wpisami potwierdzającymi przeprowadzenie okresowych kontroli wymaganych przez przepisy prawa budowlanego, przedstawiona do wglądu organowi kontrolującemu lub oceniającemu obiekt.
Z kolei spełnienie wymagań przeciwpożarowych potwierdza opinia właściwej miejscowo komendy powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej (w przypadku kontroli obiektu za równorzędny opinii uznaje się protokół okresowej kontroli PSP).
Natomiast spełnienie przez obiekt wymagań sanitarnych potwierdza opinia właściwego miejscowo państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
Razem z wnioskiem należy złożyć również zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON przedsiębiorcy, wydane przez właściwy urząd statystyczny, a także odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (w zależności od formy prowadzonej działalności). Do wniosku trzeba też dołączyć dowód wniesienia opłaty za ocenę spełnienia przez obiekt hotelarskich wymagań określonych przepisami.
Aby nie tracić czasu w oczekiwaniu na wydanie decyzji, wolno wystąpić z odpowiednim wyprzedzeniem o promesę – czyli przyrzeczenie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do odpowiedniego rodzaju i kategorii. Taka promesa wydawana jest na czas określony, nie dłuższy niż dwa lata. Aby móc ją otrzymać, należy złożyć wniosek, do którego trzeba dołączyć ostateczną decyzję o pozwoleniu na budowę lub zmianę sposobu użytkowania obiektu.
I tu uwaga!
W okresie ważności promesy przedsiębiorca nie może świadczyć usług hotelarskich w obiekcie. Może jedynie używać nazwy rodzajowej i oznaczenia kategorii do celów informacyjnych i promocyjnych obiektu hotelarskiego. Tylko wyjątkowo za zgodą marszałka województwa przedsiębiorca, który otrzymał promesę, może liczyć na zezwolenie na rozpoczęcie świadczenia usług.
Za gwiazdki trzeba płacić
Za zaszeregowanie obiektu do określonego rodzaju i kategorii oraz za ocenę spełniania przez niego niezbędnych do tego wymagań, pobierana jest opłata. Jej wysokość określa rozporządzenie ministra sportu i turystyki z 29 grudnia 2010 r. w sprawie opłat związanych z zaszeregowaniem obiektu hotelarskiego (DzU z 2011 r. nr 10, poz. 54). W myśl jego § 2 opłata wynosi:
• 1500 zł – dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej czterema i pięcioma gwiazdkami,
• 1000 zł – dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej trzema gwiazdkami,
• 600 zł – dla oceny hoteli i moteli kategorii oznaczonej jedną i dwiema gwiazdkami oraz pensjonatów powyżej 20 pokoi,
• 500 zł – dla oceny domów wycieczkowych,
• 400 zł – dla oceny pensjonatów do 20 pokoi.
Przedsiębiorca wnosi opłatę na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego, która ocenę przeprowadza.
Konieczne wymagania
W przepisach ustalone zostały również dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich wymagania dotyczące zakresu wyposażenia oraz świadczonych usług, w tym gastronomicznych.
Szczegółowo precyzuje je rozporządzenie z 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie (tekst jedn. DzU z 2006 r. nr 22, poz. 169). W załączniku nr 1 do wspomnianego rozporządzenia podane są wymagania stawiane hotelom i motelom, w załączniku nr 2 zaś te dotyczące pensjonatów.
Rozporządzenie określa m.in., ile mkw. muszą mieć pokoje, jak duże powinny być łóżka, czy w pokojach musi być szafa, czy wystarczy wnęka garderobiana, czy powinny być fotele, czy też wystarczą tylko krzesła. Bardzo szczegółowo określone są również wymagania dotyczące oświetlenia, wyposażenia uzupełniającego (telewizory, dywany, zasłony, rolety, minibar itp.).
W rozporządzeniu wskazana jest też obowiązkowa oferta usług podstawowych i uzupełniających. I tak np. w hotelach posiadających pięć lub cztery gwiazdki konieczne jest zapewnienie sprzedaży gościom gorących napojów przez całą dobę, natomiast w obiektach o niższych kategoriach dopuszczalna jest zamienna sprzedaż z automatów i sprzedaż w recepcji.
Załącznik nr 1 do rozporządzenie podaje także, gdzie musi być restauracja (wynika z niego, że w hotelu i motelu posiadającym trzy gwiazdki może jej nie być, jeśli w odległości maksymalnie 200 metrów od obiektu znajduje się restauracja).
Jeśli chodzi o pensjonaty, załącznik nr 2 do rozporządzenia podaje, że obowiązkowe jest podawanie przynajmniej dwóch posiłków dziennie (śniadań, obiadów, kolacji, obiadokolacji), z tym że w niektórych obiektach można się ograniczyć do podawania śniadania i obiadokolacji o ustalonych porach, w jadalni.
Zanim zatem przedsiębiorca zdecyduje o tym, jaki rodzaj zakwaterowania chce proponować klientom, powinien dokładnie przejrzeć przepisy i sprawdzić, jakie wyposażenie musi mieć obiekt, jakie warunki musi spełniać, aby starać się o określoną ilość gwiazdek, i jakie usługi trzeba będzie świadczyć, gdy nasz obiekt je otrzyma.
Czytaj też artykuły:
Zobacz cały poradnik:
Pomysły na własny biznes:
Więcej ciekawych pomysłów na biznes w serwisie:
» Firma » Zakładanie firmy » Pomysł na biznes
Zobacz więcej poradników firmowych:
Dobra Firma » Firma » Poradniki firmowe