[b]Nie prowadzę firmy transportowej, ale muszę niekiedy w ramach swojej działalności przewozić towary niebezpieczne. Nie są to ilości wymagające używania samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej (dmc) powyżej 3,5 t. Czy trzeba oznakować pojazd a kierowca musi mieć przeszkolenie w zakresie ADR?[/b]
[b]Tak.[/b] Jeżeli samochód zgodnie z przepisami ADR (umową europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych) wymaga oznakowania, to trzeba to zrobić. Zależy to nie od dmc pojazdu, ale od rodzaju i ilości ładunku.
Natomiast zgodnie z ustawą o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych (DzU z 2002 r. nr 199, poz. 1671 ze zm.) wszyscy szoferzy pojazdów przewożących ładunki niebezpieczne wymagające oznakowania powinni mieć tzw. zaświadczenie ADR o ukończeniu z wynikiem pozytywnym kursu dokształcającego początkowego lub doskonalącego dla przewożących towary niebezpieczne.
Stwierdza ono, że dana osoba odbyła kurs (szkolenie podstawowe) i zdała odpowiedni egzamin ze znajomości warunków przewozu towarów niebezpiecznych. Kurs muszą przejść także osoby, które wożą takie towary pojazdami o dmc nieprzekraczającej 3,5 t.
W trakcie szkolenia kierowca dowiaduje się o zagrożeniach występujących podczas przewozu towarów niebezpiecznych. Uzyskuje informacje niezbędne do zminimalizowania prawdopodobieństwa powstania wypadku lub umożliwiające podjęcie działań zmierzających do ograniczenia skutków wypadku i koniecznych do zachowania bezpieczeństwa własnego oraz innych osób i środowiska. Przypominamy, że taki kierowca musi mieć ukończone 21 lat.
Natomiast kierowcy przewożący materiały niebezpieczne w cysternach przechodzą dodatkowo szkolenie specjalistyczne. Taki kurs powinni ukończyć także ci, którzy wożą materiały wybuchowe albo promieniotwórcze. Zaświadczenie jest ważne pięć lat. W roku poprzedzającym utratę ważności kierowca powinien ukończyć kurs dokształcający i uzyskać nowe zaświadczenie ADR lub przedłużyć stare.
Jeżeli ilość towarów niebezpiecznych jest na tyle mała, że pojazd nie wymaga oznakowania, to kierowca nie musi być przeszkolony w zakresie ADR.