[b]– Zamierzam kupić spółkę komunalną odbierającą odpady od mieszkańców. Czy zezwolenia odpadowe przechodzą na mnie, czy będę musiał o nie odrębnie wystąpić? [/b]– pyta czytelnik.
Sprawa nie jest prosta. Czytelnik nie podał bowiem, w jakiej formie działa jego firma. Odrębnie trzeba więc rozpatrzyć kwestie związane z przejęciem spółki przez spółkę na podstawie [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0878F97C9B855869DA1A3F9BAD45E3AB?id=133014]kodeksu spółek handlowych[/link], a odrębnie nabycie przedsiębiorstwa przez podmiot wpisany do ewidencji działalności gospodarczej zgodnie z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=86F27ADE2102E1D67842E76D535F1BD1?id=70928]kodeksem cywilnym[/link].
Gminne jednostki organizacyjne prowadzące na obszarze własnej gminy działalność regulowaną tą ustawą nie mają obowiązku uzyskania takich zezwoleń. Jednak spółka komunalna, nawet będąca w 100 proc. własnością gminy, jest odrębnym podmiotem i powinna mieć taką decyzję (lepiej jednak sprawdzić, czy rzeczywiście ją ma).
Nie powinno być problemu z przejęciem tych zezwoleń, gdy dochodzi do nabycia udziałów spółki przez inną spółkę (nawet 100 proc.). Podobnie, gdy dochodzi do połączenia podmiotów na podstawie kodeksu spółek handlowych (choć niektórzy prawnicy mają zastrzeżenia).
[srodtytul]Kontynuacja działalności[/srodtytul]
Kodeks spółek handlowych pozwala zachować dotychczasowe zezwolenia. Taka możliwość wynika z art. 494 § 2 k.s.h. Zgodnie z nim „na spółkę przejmującą albo spółkę nowo zawiązaną przechodzą z dniem połączenia w szczególności zezwolenia, koncesje oraz ulgi, które zostały przyznane spółce przejmowanej albo którejkolwiek ze spółek łączących się przez zawiązanie nowej spółki, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej”.
W [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=143AE6F10EE87F393F40E136E2C7B0A8?id=180129]ustawie o porządku i czystości w gminach[/link] nie ma szczególnych regulacji w tym zakresie.
Do prowadzenia działalności w zakresie odbierania odpadów nie wystarczy zezwolenie z tej ustawy. Potrzebne są też inne: na transport i niekiedy na zbieranie odpadów. Decyzje te wydaje starosta, a na terenach zamkniętych – regionalny dyrektor ochrony środowiska.
I w tym wypadku przejmująca spółka nie będzie się musiała starać o wszystkie decyzje na nowo. Będzie mogła przejąć przedsiębiorstwo bądź spółkę wraz z tymi, które wynikają z [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=20FA507FA6CF7044C87D3D7C563871D7?id=161812]ustawy o odpadach[/link], na podstawie tego samego przepisu k.s.h.
[srodtytul]Konieczny dodatkowy wniosek[/srodtytul]
Jeżeli jednak firma zajmuje się dodatkowo np. czyszczeniem przyulicznych studzienek – niezbędne jest także pozwolenie na wytwarzanie śmieci. O ile zezwolenia są wymienione w przepisach, to pozwolenia już nie. Zdaniem specjalistów przy pozwoleniach środowiskowych, nawet jeżeli wynikają one z ustawy o odpadach, należy stosować się do przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=17145445F9B7C3B3A7524755DC27AEB0?id=258935]prawa ochrony środowiska[/link].
Pozwolenie nie wygasa automatycznie, ale nowa spółka powinna, zgodnie z art. 190 poś złożyć wniosek o przeniesienie na niego praw i obowiązków wynikających z pozwoleń dotyczących instalacji. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy nabywca daje rękojmię prawidłowego wykonania tych obowiązków, a samo przeniesienie (lub odmowa) następuje w drodze decyzji.
[srodtytul]Indywidualna działalność[/srodtytul]
Jeśli chodzi o przejęcie przedsiębiorstwa i przeniesienie zezwoleń na osobę fizyczna prowadzącą działalność gospodarczą, zdania są podzielone. Przeważa pogląd, że nie da się tego zrobić na podstawie art. 551 kodeksu cywilnego.
[ramka][b]Decyzja przed transakcją[/b]
[i]Daniel Chojnacki, radca prawny z kancelarii Domański, Zakrzewski, Palinka[/i]
Według mnie przepisy kodeksu cywilnego nie wystarczają do tego, by na ich podstawie mogło dojść do przeniesienia zezwoleń na przedsiębiorcę zarejestrowanego w gminnej ewidencji działalności gospodarczej.
Czyli – mimo że w skład majątku przedsiębiorstwa wchodzą m.in. zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych od mieszkańców i na ich transport – przedsiębiorca – osoba fizyczna przejmująca taką firmę – będzie musiał ponownie wystąpić o nowe decyzje do organów, które je wydają, zgodnie z właściwością określoną w ustawach.
Natomiast do pozwoleń na wytwarzanie odpadów zastosowałbym tryb z art. 190 prawa ochrony środowiska, czyli radzę, żeby uzyskać przed transakcją decyzję o przeniesieniu na tego przedsiębiorcę praw i obowiązków wynikających z pozwolenia na wytwarzanie odpadów.[/ramka]