Konieczność taka wynika ze zmiany systemu jednostek sektora finansów publicznych, która jest efektem wejścia w życie ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych nieprzewidującej możliwości prowadzenia działalności na podstawiee formy organizacyjnej, jaką są gospodarstwa pomocnicze.
Muszą one zostać zatem przekształcone najlepiej w jednostki budżetowe, które będą kontynuować działalność oświatową warsztatów szkolnych pod względem merytorycznym.
Jak wynika z opublikowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej komunikatu z 13 kwietnia 2010 r., aby tego dokonać, należy zastosować § 66 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=7DE120C44DA28C9A58B7D1F768D4DD70?id=182188]rozporządzenia ministra finansów z 29 sierpnia 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształcaniu w inną formę organizacyjno-prawną (DzU nr 116, poz. 783 ze zm.). [/link]
Zgodnie z treścią § 66 likwidacja gospodarstwa pomocniczego w celu jego przekształcenia w inną formę polega wyłącznie na zamknięciu rachunku bankowego oraz ustalenia i przejęciu przez jednostkę budżetową należności, zobowiązań i środków pieniężnych pozostałych na rachunku bankowym.
[b]Likwidacja gospodarstwa pomocniczego w celu jego przekształcenia w jednostkę budżetową nie oznacza zakończenia jego działalności[/b] w rozumieniu ustawy o systemie oświaty, ponieważ nie dochodzi do zakończenia działalności szkoły lub placówki. Likwidacji ulega tylko dotychczasowa forma gospodarki finansowej.
Ministerstwo Edukacji przypomina również, że to statut szkoły publicznej prowadzącej kształcenie zawodowe określa organizację warsztatów szkolnych dla realizacji zajęć praktycznych, jeżeli szkoła takie warsztaty posiada. Wynika to wprost z przepisów [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=9A43E3C55A7DD3144B0668E98DC3434F?id=161808]rozporządzenia MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (DzU nr 61, poz. 624 ze zm.)[/link].
Wynika z tego, że [b]warsztaty szkolne są integralną częścią szkoły. Zatem decyzję o likwidacji czy przekształceniu warsztatów podejmuje organ założycielski,[/b] np. gminy, powiaty lub województwa samorządowe. To bowiem te jednostki samorządu terytorialnego otrzymują dotację z budżetu państwa przeznaczoną na finansowanie zadań szkolnych, w tym również na funkcjonowanie warsztatów szkolnych.
W przypadku, w którym organ prowadzący zdecyduje się na likwidację warsztatów szkolnych danej szkoły, powinien zastosować zgodnie z treścią art. 59 ust. 6 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=53ACBBB43CDD12569B0F67B3D8FE37E3?id=175841]ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (DzU z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm. )[/link]. Z przepisu tego wynika, że samorząd może takie warsztaty zlikwidować pod warunkiem zapewnienia uczniom innego miejsca odbywania zajęć praktycznych.