Korzystając z Krajowego Rejestru Długów, możemy się ustrzec przed kontaktem z nierzetelnymi kontrahentami lub klientami.
Z Krajowym Rejestrem Długów współpracują firmy ze wszystkich sektorów gospodarki, m.in. banki komercyjne i spółdzielcze, SKOK, firmy leasingowe, towarzystwa ubezpieczeniowe, operatorzy telekomunikacyjni, spółdzielnie mieszkaniowe, koleje, przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej i międzymiastowej, dostawcy Internetu, energii elektrycznej i gazu, operatorzy telewizji kablowej i satelitarnej oraz wiele innych przedsiębiorstw handlowych, usługowych i produkcyjnych. – Dzięki temu, że dostawcy informacji o dłużnikach są jednocześnie ich odbiorcami, dłużnicy przestają być anonimowi i tracą wiarygodność w kontaktach z innymi przedsiębiorcami – podkreśla Aneta Cichosz, specjalista ds. PR w Krajowym Rejestrze Długów BIG SA.
– Dłużnicy muszą się zatem liczyć m.in. z odmową udzielenia kredytu czy leasingu, sprzedaży telefonu komórkowego w abonamencie, wynajęcia lokalu, ewentualnie otrzymaniem oferty na gorszych warunkach, np. bez odroczonego terminu zapłaty lub rozłożenia płatności na raty – dodaje. Jeżeli dług nie zostanie spłacony, dane dłużnika pozostają w KRD nawet przez dziesięć lat.
Przedsiębiorcy korzystający z Krajowego Rejestru Długów mogą zarządzać swoimi wierzytelnościami. – Dostęp do stale aktualizowanej platformy wymiany informacji o przedsiębiorcach i konsumentach pozwala na skuteczną ochronę przed niewypłacalnymi kontrahentami oraz bezprowizyjne odzyskiwanie należności, nawet tych przeterminowanych. Dzięki temu przedsiębiorcy mogą znacznie zmniejszyć rezerwy przeznaczone na pokrycie złych długów, a co za tym idzie – przygotować bardziej konkurencyjne oferty – podkreśla Aneta Cichosz.
Z usług KRD za pośrednictwem platformy Serwis Ochrony Konsumenta mogą korzystać także konsumenci. Serwis umożliwia weryfikację rzetelności przedsiębiorcy (np. przyszłego pracodawcy, dewelopera, biura podróży, spółdzielni mieszkaniowej czy firmy budowlanej), chroniąc konsumenta przed zawarciem umowy z niesolidną firmą. Każdy konsument może także sprawdzić, czy w KRD znajdują się informacje na jego temat, a także jakie firmy zwracały się do KRD o weryfikację jego rzetelności.
Solidni płatnicy (zarówno konsumenci, jak i przedsiębiorcy) mogą też uzyskać tzw. raport pozytywny, który ułatwia uzyskanie dostępu do kredytu i większych limitów kredytowych, a także lepszych ofert ze strony producentów i usługodawców. – W przypadku przedsiębiorców pozytywna informacja będzie wiarygodnym źródłem referencji przy podpisywaniu nowych umów i ubieganiu się o kredyty. Pozytywny wpis stanowi znakomitą rekomendację także dla konsumenta starającego się o kredyt lub pożyczkę w banku, chcącego dokonać zakupu z odroczoną płatnością czy zawierającego umowę z dostawcą telewizji kablowej, Internetu, operatorem sieci telefonii komórkowej itd. – mówi Aneta Cichosz. – Dzieje się tak, ponieważ większość dostawców usług masowych, banków i innych instytucji finansowych przed zawarciem umowy sprawdza wiarygodność potencjalnego klienta w Krajowym Rejestrze Długów – dodaje.
KRD to elektroniczna platforma wymiany danych. Aby uzyskać do niej dostęp, należy podpisać z KRD stosowną umowę (to wymóg ustawowy). – Po otrzymaniu loginu i hasła dostęp do bazy możliwy jest przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, za pomocą komputera podłączonego do Internetu lub telefonu komórkowego z funkcją WAP. W razie pytań pomocą służą konsultanci telefoniczni – opowiada Aneta Cichosz.
Do weryfikacji rzetelności przedsiębiorcy w Krajowym Rejestrze Długów nie jest potrzebna jego zgoda, wystarczy znajomość jego NIP. W przypadku konsumentów (dane na ich temat mogą w myśl obowiązujących przepisów sprawdzać wyłącznie przedsiębiorcy) potrzebny jest numer
PESEL, trzeba jednak posiadać także pisemne upoważnienie danej osoby do pozyskania danych na jej temat (jest ono ważne przez miesiąc od wystawienia). Znając niezbędny numer, wystarczy się zalogować w Serwisie Klienta KRD i wpisać go do specjalnej wyszukiwarki. Wyniki ukażą się na monitorze w ciągu kilku sekund. Opłata zależy od wybranego abonamentu.
Konsumenci mogą pozyskać informację o interesującym ich przedsiębiorcy za pomocą Serwisu Ochrony Konsumenta. W tym przypadku także wystarczy znajomość NIP. W odpowiedzi otrzymuje się raport, w którym zawarta jest informacja, czy dany przedsiębiorca widnieje w rejestrze oraz kto go w nim umieścił i z jakiej przyczyny. Klienci nieznający NIP firmy, którą chcą sprawdzić, mogą skorzystać z umieszczonej w systemie wyszukiwarki. Jednorazowe sprawdzenie przedsiębiorcy poprzez Serwis Obsługi Konsumenta kosztuje 25 zł. Za 50 zł rocznie można monitorować sytuację trzech wybranych przedsiębiorców oraz samego siebie. W momencie pojawienia się w KRD zmiany dotyczącej któregoś z nich (np. w systemie ukaże się pozytywna lub negatywna informacja na ich temat) do korzystającego z tej usługi wysyłane jest automatyczne powiadomienie e-mailem.
Każdy przedsiębiorca i konsument ma także zagwarantowany dostęp do przechowywanych w bazie Krajowego Rejestru Długów informacji na jego temat. – Raport na własny temat zawiera datę ujawnienia informacji gospodarczych, oznaczenie podmiotu, któremu informacje te przekazano, oraz ujawnione dane. Klienci KRD, którzy mają wykupiony abonament, mogą sprawdzać informacje na swój temat bezpłatnie i przez Internet oraz tak często, jak tego potrzebują. Informacja o własnej firmie pozwala przedsiębiorcy m.in. ustalić listę klientów zainteresowanych współpracą, którzy sprawdzali informację o firmie w KRD – zaznacza Aneta Cichosz.
[ramka][srodtytul]Przezorność nie zaszkodzi[/srodtytul]
Czy można się ustrzec przed nieuczciwym kontrahentem? Nie zawsze. Są jednak sposoby na to, aby zminimalizować ryzyko.
Oto porady fachowców:
? Zbierz jak najwięcej informacji o kontrahencie. Możesz w tym celu zwrócić się m.in. do Krajowego Rejestru Długów (więcej o możliwościach, jakie daje KRD, piszemy w dalszej części) i Biura Informacji Kredytowej.
? Poproś o odpis z KRS, kopię decyzji o nadaniu NIP i REGON, zaświadczenie o niezaleganiu z płatnościami wobec urzędów skarbowych i ZUS.
? Przeanalizuj dane finansowe (np. kapitał, obrót, płynność, zysk, stopień zadłużenia, majątek trwały itp.),
? Sprawdź, jak długo firma działa na rynku, jakie doświadczenia we współpracy z nią mają inne przedsiębiorstwa.
? Poszukaj informacji o tym, czy firma jest zrzeszona w lokalnej izbie handlowej.
? Przejrzyj strony internetowe firmy, ewentualnie opinie internautów.
? Potwierdź dane teleadresowe, np. dzwoniąc pod podany w dokumentach telefon stacjonarny.
? Spisując umowę zadbaj, by znalazły się w niej takie elementy, jak terminy i formy płatności za towar czy usługi, sposób rozstrzygania sporów.
? Wybierz odpowiednią formę zabezpieczenia. —opr. ez[/ramka]
—Ewa Zwierzchowska