Unijne fundusze nie są zastrzeżone wyłącznie dla firm już działających na rynku. Jeden z nich – Europejski Fundusz Społeczny – finansuje także etap rozpoczynania działalności gospodarczej. To znakomita oferta dla przedsiębiorczych, którzy mają dobry pomysł na biznes, ale trudności w pozyskaniu całego niezbędnego kapitału.[b] Jedyną przesłanką, która jednoznacznie wyłącza z tego programu, jest posiadanie firmy obecnie lub w ciągu ostatnich 12 miesięcy. [/b]Jeżeli ktoś jest w takiej sytuacji (np. zawiesił działalność dziewięć miesięcy temu), to niestety z pomocy tej nie skorzysta. Wszystkie inne osoby, a w szczególności bezrobotni, młodzi ludzie tuż po ukończeniu nauki, osoby po 45. roku życia, mogą się starać pozyskać fundusze. Trzeba jednak, co pokazują przykłady z innych województw, liczyć się z dużą konkurencją. Jak się okazuje, Polacy są bardzo przedsiębiorczy, wiele osób myśli o przejściu na swoje, a środki przeznaczone na wsparcie są ograniczone.
[srodtytul]Najpierw szkolenie, później wypłata[/srodtytul]
Wsparcie udzielane jest z programu „Kapitał ludzki”, a konkretnie z działania 6.2. Przewiduje ono pomoc dla osób, które chcą otworzyć własną firmę i w ciągu poprzednich 12 miesięcy nie prowadziły własnej działalności lub jej nie zlikwidowały. Taka osoba może się zgłosić do programu. Najpierw przechodzi obowiązkowy etap szkolenia. W jego trakcie można zdobyć podstawowe informacje na temat rejestrowania i prowadzenia działalności i obowiązków z tym związanych (sprawozdawczość, księgowość, rozliczanie podatków, prawo pracy itp.).
Po przejściu tego etapu i wybraniu najbardziej obiecujących pomysłów na biznes ich twórcy mogą otrzymać 40 tys. zł. Jest to wsparcie bezzwrotne. To znaczy, że pieniędzy tych nie trzeba zwracać, jeśli firma zostanie rzeczywiście uruchomiona i utrzyma się na rynku przez co najmniej rok.
[srodtytul]Pensja dla przedsiębiorcy[/srodtytul]
Jednak wiadomo, że początki są najtrudniejsze. Dlatego instytucja udzielająca wsparcia (ta, która prowadzi szkolenia i przyznaje dotację) może udzielić tzw. wsparcia pomostowego. Polega ono na wypłacaniu nowemu przedsiębiorcy przez sześć miesięcy (można przedłużyć do 12 miesięcy) swoistej pensji. Jej wysokość nie jest wprawdzie duża (ok. 1 tys. zł), ale w pierwszym okresie może pomóc w opłaceniu podatków, kosztów mediów lub zatrudnieniu dodatkowego pracownika.
To, na co zostaną przeznaczone pieniądze z zasadniczej dotacji, zależy od pomysłu na biznes.
[srodtytul]Nie każdy dostanie wsparcie[/srodtytul]
Nie ma tu żadnych specjalnych zakazów lub ograniczeń. Liczy się przede wszystkim pomysł. I na pewno będzie on oceniany pod kątem wykonalności i realności. Musi być perspektywiczny, czyli wykazywać, że rzeczywiście taka firma będzie mogła działać i utrzymać się na rynku, będzie miała klientów oraz przynosiła dochody. Dlatego już na etapie przystępowania do projektu warto mieć przemyślany projekt. Wyraźnie trzeba bowiem zaznaczyć, że nie wszystkie osoby, które zostaną do niego przyjęte, ukończą go z pieniędzmi w kieszeni. Część z nich po etapie szkolenia pozostanie tylko z nabytą wiedzą. Na wsparcie mogą liczyć najlepsze pomysły.
[srodtytul]Regionalnie i lokalnie[/srodtytul]
Wspomniane działanie 6.2 PO KL realizowane jest na poziomie regionalnym. To oznacza, że w każdym województwie takie projekty są wdrażane w różnych terminach, a za ich prowadzenie odpowiadają inne instytucje. Pierwszy etap to właśnie wybór takich instytucji, czego w przypadku woj. małopolskiego dokonuje Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie. Jedną z nich jest Izba Przemysłowo- Handlowa w Tarnowie. Wraz z Izbą Rzemieślniczą oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości realizuje ona projekt „START-up Parasol”. Zgodnie z jego założeniami 30 osób będzie mogło otrzymać takie dotacje. Dodatkowo 20 z nich będzie mogło liczyć na podstawowe wsparcie pomostowe (sześć miesięcy), a dziesięć pozostałych na przedłużone (12 miesięcy). [b]Rekrutacja chętnych ma się rozpocząć na początku września.[/b] Na potrzeby projektu zostanie uruchomiona specjalna strona [link=http://www.e-parasol.pl]www.e-parasol.pl[/link]. Tam dostępne będą wszystkie szczegółowe informacje, w tym o sposobie rekrutacji i kryteriach wyboru kandydatów.
[ramka][b]Ważne adresy[/b]
Gdzie uzyskać dotację na własną firmę w Małopolsce:
- Powiatowy Urząd Pracy dla Powiatu Nowosądeckiego, ul. Nawojowska 118, 33-300 Nowy Sącz, tel. (018) 440 08 08. Realizuje on projekt „Biznes z EFS”. Na dotację będzie mogło liczyć ok. 30 osób. Planowany termin rekrutacji to: I edycja grudzień 2009 r., II edycja maj 2010 r.
- Sądecka Agencja Rozwoju Regionalnego, ul. Jagiellońska 14, 33-300 Nowy Sącz, tel. (018) 440 81 63. Realizuje ona projekt „Małopolski biznesmen”. Łącznie w projekcie może uczestniczyć ok 120 osób, po 20 z każdego z sześciu subregionów (Kraków, Myślenice, Sucha Beskidzka, Chrzanów, Tarnów, Nowy Sącz). Planowany termin rekrutacji to: I edycja listopad 2009 r., II edycja maj 2010 r.
- Fundacja na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa, ul. Gombrowicza 19, 01-682 Warszawa, tel. (022) 864 03 90. Realizuje ona projekt „Czas na twój biznes!”. Wsparciem planuje się objąć ok 45 bezrobotnych osób. Projekt będzie skierowany do mieszkańców powiatów limanowskiego oraz nowosądeckiego. Planowany termin rekrutacji: listopad 2009 r., styczeń 2010 r., marzec 2010 r.
- Izba Przemysłowo-Handlowa w Tarnowie, ul. Słoneczna 32/9, 33-100 Tarnów, tel. (014) 621 57 96. Realizuje projekt „START-up Parasol”. Szkoleniami i doradztwem zostanie objętych ok. 60 osób, połowa z nich może liczyć na dotacje na założenie własnej firmy. Planowany termin rekrutacji: wrzesień – październik 2009 r.
- Centrum Zespołów Analityczno-Strategicznych, ul. Jana Pawła II 28, 33-300 Nowy Sącz, tel. (018) 547 62 42. Centrum realizuje projekt „Mój szef jest wyrozumiały, mój szef to ja”. Jego założeniem jest objęcie wsparciem 45 kobiet pozostających bez zatrudnienia i mieszkających na terenie Nowego Sącza oraz powiatów nowosądeckiego, limanowskiego i gorlickiego. Planowane terminy rekrutacji (po 15 osób): styczeń 2010 r., kwiecień 2010 r., lipiec 2010 r.
- Stowarzyszenie Księgowych w Polsce, ul. Kazimierza Wielkiego 19, 30-074 Kraków, tel. (012) 632 09 10. Realizuje ono projekt „Będę aktywnym przedsiębiorcą”. Ma on objąć w sumie ok. 180 osób. Planowany termin rekrutacji to: luty 2010 r., kwiecień 2010 r., czerwiec 2010 r.
- Powiatowy Urząd Pracy w Zakopanem, ul. ks. Stolarczyka 14, 34-500 Zakopane, tel. (018) 201 54 79. Urząd pracy realizuje projekt „Formuła sukcesu”. Jest on skierowany do ok. 30 osób zamieszkujących obszar powiatu tatrzańskiego i nowotarskiego. Planowany termin rekrutacji: I edycja listopad 2009 r., II edycja maj 2010 r. [/ramka]
masz pytanie, wyślij e-mail do autora [mail=m.koltuniak@rp.pl]m.koltuniak@rp.pl[/mail]