Nie dotyczą go bowiem ograniczenia w zaliczaniu do kosztów podatkowych części odpisów amortyzacyjnych. Korzyść ta nie obejmuje jednak składek na ubezpieczenie pojazdu.

[srodtytul]Odpisy od nadwyżki wyłączone z kosztów[/srodtytul]

Zakup samochodu osobowego o wartości przewyższającej równowartość 20 tys. euro jest o tyle niekorzystny podatkowo, że odpisy amortyzacyjne w części ustalonej od nadwyżki ponad tę kwotę nie są kosztami uzyskania przychodów. Kwotę w euro należy przeliczyć na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania samochodu do używania (art. 16 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, art. 23 ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT).

[ramka][b]Przykład[/b]

Spółka z o.o. kupiła nowy samochód osobowy. Jego wartość początkowa ustalona według ceny nabycia to 120 tys. zł. W dniu przekazania pojazdu do używania średni kurs euro wynosił 4,5 zł. Stawka amortyzacji dla samochodu osobowego wynosi 20 proc. Roczny odpis amortyzacyjny wynosi 120 tys. zł x 20 proc. = 24 tys. zł. Równowartość 20 tys. euro według kursu średniego euro ogłaszanego przez NBP z dnia przekazania samochodu do używania to 20 tys. x 4,5 = 90 tys. zł.

Rocznie do kosztów uzyskania przychodu spółka zaliczy amortyzację w wysokości 24 tys. zł x (90 tys. zł : 120 tys. zł) = 18 tys. zł. Natomiast nie będzie kosztem uzyskania przychodu kwota 24 tys. zł – 18 tys. zł = 6 tys. zł. Przez pięć lat amortyzacji jedynie 90 tys. zł będzie mogło być zaliczone do kosztów podatkowych (30 tys. zł nie będzie kosztem).[/ramka]

[srodtytul]Przy leasingu bez ograniczeń[/srodtytul]

Przepisy podatkowe nie przewidują natomiast ograniczeń w zaliczaniu do kosztów podatkowych czynszu i innych opłat leasingowych. Zatem przy leasingu operacyjnym opłaty za czynsz będą kosztem uzyskania przychodów w pełnej wysokości, mimo że wartość samochodu osobowego przekracza równowartość 20 tys. euro.

[srodtytul]Indywidualna stawka dla używanego auta[/srodtytul]

Ponadto w razie wykupu samochodu uprzednio używanego przez tego samego podatnika na podstawie umowy leasingu operacyjnego może on zastosować indywidualną stawkę amortyzacyjną, mimo że wcześniej to on go używał. Spełnione jest bowiem kryterium uznania tego środka trwałego za używany (chodzi o wykorzystywanie przez co najmniej sześć miesięcy przed nabyciem – art. 16j ust. 2 pkt 1 ustawy o CIT; art. 22j ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT).

Indywidualna stawka amortyzacyjna może w tym wypadku wynosić nawet 40 proc. Wynika to z art. 16j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT (art. 22j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT). Pozwala to na skrócenie okresu amortyzacji pojazdu z pięciu lat do dwóch i pół roku.

Natomiast gdy wartość początkowa wykupionego z leasingu samochodu będzie równa lub niższa niż 3500 zł, można dokonać jednorazowego odpisu w miesiącu oddania go do używania albo w miesiącu następnym (art. 16f ust. 3 ustawy o CIT, art. 23f ust. 3 ustawy o PIT).

[srodtytul]Szybciej w koszty[/srodtytul]

Tak więc pod względem podatkowym leasing operacyjny samochodu osobowego o wartości przekraczającej równowartość 20 tys. euro może być korzystniejszy od zakupu takiego pojazdu. W krótszym okresie podatnik będzie mógł zaliczyć w koszty podatkowe znacznie wyższe kwoty, choć trzeba również brać pod uwagę inne warunki, w tym dotyczące części odsetkowej, stanowiącej wynagrodzenie firmy leasingowej.

[srodtytul]Ubezpieczenie z ograniczeniem[/srodtytul]

Niestety, składki na ubezpieczenie takiego samochodu osobowego będą kosztem podatkowym proporcjonalnie do równowartości 20 tys. euro. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o CIT i art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o PIT składki na ubezpieczenie samochodu osobowego o wartości przyjętej dla celów ubezpieczenia powyżej 20 tys. euro nie są kosztami uzyskania przychodów w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 tys. euro, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia, w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. Nie ma tu znaczenia, czy jest to pojazd własny, czy leasingowany.

Potwierdza to [b]interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z 9 stycznia 2009 r. (IBPB1/ 415-824/08/BK). [/b]

[ramka][b]Przykład[/b]

Spółka z o.o. zapłaciła składkę na ubezpieczenie leasingowanego samochodu osobowego za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2009 r.

Wartość tego pojazdu dla celów ubezpieczenia wynosiła równowartość 25 tys. euro (według kursu sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez NBP z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia). Roczna składka na ubezpieczenie wynosi 5 tys. zł. Do kosztów uzyskania przychodu spółka zaliczy wydatki na składkę w wysokości 5 tys. zł x (20 tys. euro : 25 tys. euro) = 4 tys. zł. Pozostała część składki w wysokości 1 tys. zł nie jest kosztem podatkowym.[/ramka]

[ramka][b]Bez ewidencji przebiegu[/b]

Jeśli firma wynajmuje samochód osobowy, konieczne jest prowadzenie dla niego ewidencji jego przebiegu. Nie ma takiego obowiązku, gdy samochód jest leasingowany.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT (art. 23 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT) nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodu wydatków, z tytułu kosztów używania, na potrzeby działalności gospodarczej, samochodów osobowych niestanowiących składników majątku podatnika – w części przekraczającej kwotę wynikającą z pomnożenia liczby kilometrów faktycznego przebiegu pojazdu dla celów podatnika przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, określoną w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra. Podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu. Organy podatkowe z reguły uważają, że czynsz z tytułu najmu również objęty jest limitem wynikającym z ewidencji przebiegu tego pojazdu.

Obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu nie dotyczy jednak samochodów osobowych używanych na podstawie umowy leasingu. Tak wynika z art. 16 ust. 3b ustawy o CIT i art. 23 ust. 3b ustawy o PIT. Wydatki związane z jego używaniem (także czynsz leasingowy) można więc zaliczać do kosztów uzyskania przychodu bez ograniczeń wynikających z tej ewidencji. Potwierdza to[b] interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 8 kwietnia 2009 r. (IPPB3/423-29/09-2/ER)[/b]. [/ramka]