Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zarządza funduszami z budżetu państwa i Unii Europejskiej, przeznaczonymi na wspieranie przedsiębiorczości i innowacyjności oraz rozwój zasobów ludzkich. Nie dziwi więc, że w jej serwisie internetowym przeważają informacje o zasadach, na jakich przedsiębiorca może skorzystać z unijnych pieniędzy. Oprócz szczegółowych opisów poszczególnych programów pomocowych można tam znaleźć m.in. wykaz punktów konsultacyjnych w całym kraju i informacje o dyżurach ekspertów. Ze strony można także pobrać program, który ułatwia przygotowanie wniosku o dotację, elektroniczne wersje raportów opracowanych przez PARP.

Godną uwagi propozycją są też bezpłatne kursy e-learningowe, realizowane pod szyldem Akademia PARP. Dzięki szkoleniom można się dowiedzieć, jak poprawnie przygotować biznesplan, przeprowadzić badania rynku, skutecznie ubiegać się o zamówienia publiczne. Szkolenia są dostępne nie tylko dla przedsiębiorców z segmentu MSP, ale też dla pracowników takich firm, a nawet dla osób, które dopiero planują rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Jedyną formalnością wymaganą przez administratorów strony jest rejestracja w serwisie.

[srodtytul]Gdy szukasz zleceń[/srodtytul]

Jeszcze ciekawszy może być dla przedsiębiorców serwis internetowy Urzędu Zamówień Publicznych. Stronę główną ([link=http://www.uzp.gov.pl]www.uzp.gov.pl[/link]) wypełniają przede wszystkim akty prawne i informacje o procedurach związanych z zamówieniami publicznymi.

Większe zastosowanie praktyczne ma podstrona [link=http://www.portal.uzp.gov.pl]www.portal.uzp.gov.pl[/link]. Znajdują się tam wyszukiwarki ogłoszeń publikowanych w Biuletynie Zamówień Publicznych. Firma poszukująca zleceń może określić typ zamówienia (roboty budowlane, dostawa towarów, usługi), zawęzić obszar terytorialny poszukiwań lub ograniczyć się do zamówień złożonych w określonym trybie, np. wziąć pod uwagę tylko przetargi nieograniczone. Częścią serwisu Urzędu Zamówień Publicznych jest platforma do prowadzenia licytacji elektronicznych.

Z kolei przedsiębiorcy, których interesują zamówienia publiczne z innych krajów Unii Europejskiej, znajdą potrzebne informacje na stronie [link=http://simap.europa.eu]http://simap.europa.eu[/link] (dostępna jest wersja polskojęzyczna).

Przetargi ogłaszają też oczywiście inne, komercyjne podmioty. Informacji na temat takich zamówień można szukać w Internecie na własną rękę, korzystając np. z ogólnych wyszukiwarek. Jednak prościej i wygodniej jest wykupić dostęp do takich informacji w serwisie komercyjnym. Usługi takie świadczy np. serwis [link=http://www.przetargi.pl]www.przetargi.pl[/link]. Kosztują 25 – 40 zł netto miesięcznie w zależności od okresu, na jaki zostanie podpisana umowa. Preferencyjne stawki są oferowane klientom, którzy wcześniej korzystali z usług konkurencyjnych serwisów.

[srodtytul]O prawie i ekonomii[/srodtytul]

Do rangi kompleksowych przewodników dla małych i średnich firm aspirują podstrony portali ekonomicznych: Bankier.pl i Money.pl . W obu przedsiębiorca znajdzie bieżące informacje, poradniki i rozmaite narzędzia ułatwiające prowadzenie działalności (wskaźniki ekonomiczne, wzory umów, kalkulatory itp.).

Podobną zawartość mają internetowe wydania tradycyjnych tytułów prasowych, np. serwis „Rzeczpospolitej” ([link=http://www.rp.pl]www.rp.pl[/link], a zwłaszcza zakładki: [link=http://www.rp.pl/temat/5.html]Ekonomia[/link], [link=http://www.rp.pl/temat/4.html]Prawo[/link] i [link=http://www.rp.pl/temat/6.html]Dobra Firma[/link]).

Wśród internetowych serwisów powiązanych z tradycyjnymi mediami można znaleźć i takie o węższej specjalizacji. Przykładem może być branżowy serwis [link=http://www.mspstandard.pl]www.mspstandard.pl[/link], poświęcony technologiom informatycznym dla małych i średnich firm. Można tam znaleźć informacje np. o programach biurowych niezbędnych w codziennej pracy, sieciach komputerowych czy bezpieczeństwie danych.

[srodtytul]Co proponują banki[/srodtytul]

Adresem, który wielu przedsiębiorców wpisuje bardzo często, jest adres serwisu internetowego banku prowadzącego rachunek firmy. Zwykle można się tylko zalogować na swoje konto i wykonać podstawowe operacje lub umówić z doradcą. Ale część instytucji oprócz serwisów transakcyjnych przygotowała też bazy informacji przydatnych małym firmom czy nawet platformy komunikacyjne.

Tego typu projektem jest serwis [link=http://www.mikrofirmy.pl]www.mikrofirmy.pl[/link], będący częścią oferty mBanku. Niewielkie firmy korzystające z usług tej instytucji mogą umieścić bezpłatnie wizytówki w katalogu branżowym. Mogą też korzystać z serwisu ogłoszeniowego przeznaczonego dla klientów firmowych. Ciekawostką jest możliwość skorzystania z internetowych usług księgowych, świadczonych przez współpracującą z bankiem firmę zewnętrzną. W ramach testowania przez pół roku usługa jest oferowana bez opłat. Jeśli po tym okresie firma zdecyduje się na przedłużenie umowy, uzyska od firmy księgowej niewielki rabat.

Z podobnym projektem, znajdującym się pod adresem [link=http://www.superfirmy.pl]www.superfirmy.pl[/link], wystartował w tym miesiącu BZ WBK. W ogólnodostępnej części serwisu znajduje się pakiet podstawowych informacji adresowanych głównie do początkujących. Można się dowiedzieć, jak założyć firmę, rozreklamować ją, zadbać o finanse, prowadzić działalność w Internecie czy wreszcie jak skorzystać ze środków unijnych. Kolejna grupa usług, np. dostęp do forum, na którym przedsiębiorcy mogą wymieniać doświadczenia, jest dostępna po zalogowaniu.

Najwięcej serwis oferuje klientom banku. Mogą oni na preferencyjnych warunkach korzystać z usług firm współpracujących z bankiem. Obecnie klienci BZ WBK mają dostęp do preferencyjnych ofert biura księgowego i jednego z operatorów GSM. W promocyjnej cenie można też zamówić druki firmowe i skorzystać z usług hostingowych. Bank zapowiada, że takich partnerów będzie przybywać.

Inne krajowe banki są pod tym względem mniej zaawansowane. Zawartość ich serwisów internetowych często ogranicza się do informowania o produktach.

[srodtytul]Kontakt z kontrahentami[/srodtytul]

W prowadzeniu biznesu cenne są kontakty z innymi przedsiębiorcami i możliwość skorzystania z ich doświadczeń. Dlatego miejscem zasługującym na regularne odwiedzanie są fora internetowe przeznaczone dla przedsiębiorców.

Przykładem takiego serwisu chętnie odwiedzanego przez użytkowników jest [link=http://www.biznesforum.pl]www.biznesforum.pl[/link]. W jego archiwach można znaleźć około 40 tys. dyskusji na różne tematy związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Są tam wpisy o ciekawych pomysłach na biznes, sieciach franczyzowych, produktach finansowych dla przedsiębiorców, dotacjach unijnych, windykowaniu należności. Oczywiście nie wszystkie wątki są równie wartościowe, trzeba też mieć świadomość, że nie każdy użytkownik jest tym, za kogo się podaje, i nie każdy pisze prawdę. Jednak mimo tych zastrzeżeń forum może być zarówno znakomitym źródłem inspiracji, jak i miejscem pozwalającym poznać nowych kontrahentów.

Przedsiębiorcom zainteresowanym nawiązaniem kontaktów biznesowych warto też polecić serwis z informacjami o targach odbywających się w kraju. Na stronie www.targi.com można wyszukiwać takie imprezy na podstawie miejsca, daty i branży. Według wskazań wyszukiwarki na maj zaplanowano ponad 60 takich spotkań przedsiębiorców z różnych branż.

[ramka][b]Gdzie warto zajrzeć[/b]

[b]- [link=http://www.parp.gov.pl]www.parp.gov.pl[/link][/b]

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, m.in. informacje o środkach unijnych

[b]- [link=http://www.portal.uzp.gov.pl]www.portal.uzp.gov.pl[/link][/b]

wyszukiwarka ogłoszeń o zamówieniach publicznych na stronach Urzędu Zamówień Publicznych

[b]- [link=http://simap.europa.eu]http://simap.europa.eu[/link][/b]

informacje o przetargach w innych krajach Unii Europejskiej

[b]- [link=http://www.przetargi.pl]www.przetargi.pl[/link][/b]

komercyjny serwis z informacjami o przetargach

[b]- [link=http://www.rp.pl]www.rp.pl[/link][/b]

m.in. bieżące informacje i porady dla małych i średnich firm

[b]- [link=http://www.mspstandard.pl]www.mspstandard.pl[/link][/b]

informatyka w firmie

[b]- [link=http://www.mikrofirmy.pl]www.mikrofirmy.pl[/link][/b]

serwis dla małych firm, klientów mBanku

[b]- [link=http://www.superfirmy.pl]www.superfirmy.pl[/link][/b]

serwis dla małych firm, klientów BZ WBK

[b]- [link=http://www.biznesforum.pl]www.biznesforum.pl[/link][/b]

forum dyskusyjne dla przedsiębiorców

[b]- [link=http://www.targi.com]www.targi.com[/link][/b]

informacje o targach w Polsce[/ramka]

[ramka][b]Publiczne przetargi[/b]

- Dostawa 3175 bonów towarowych dla pracowników szpitala w Opocznie, odkomarzenie metodą agrolotniczą 1000 hektarów terenu we Wrocławiu i dostawa 35 sztuk kombinezonów asekuracyjno-roboczych dla załóg pływających Urzędu Morskiego w Gdyni. Między innymi takie zamówienia pojawiły się w portalu Urzędu Zamówień Publicznych tylko jednego dnia, 24 kwietnia 2009 r.

- Na stronie tej można też znaleźć zamówienia bardziej standardowe, takie jak dostawa samochodów, sprzętu komputerowego, medycznego dla placówek służby zdrowia, wyposażenia biur czy artykułów higienicznych. W tym trybie jednostki samorządu występują również o kredyty bankowe.

- W Biuletynie Zamówień Publicznych najłatwiej jednak znaleźć zamówienie na różnego rodzaju prace budowlane. Część dotyczy niewielkich remontów, takich jak ułożenie 500 mkw. wykładziny podłogowej (wraz z jej dostawą).[/ramka]

[ramka][b]Porady dla przedsiębiorczych[/b]

- W zasobach umieszczonych na stronie WWW Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości znajdują się m.in. bezpłatne elektroniczne poradniki.

- Od kilku tygodni dostępna jest uaktualniona wersja poradnika, jak ograniczyć ryzyko w obrocie gospodarczym.

- Przedsiębiorcy znajdą tam też prace poświęcone znakom towarowym czy ochronie własności intelektualnej.

- Na strony PARP powinny też zajrzeć firmy zamierzające rozpocząć działalność w krajach poza Unią Europejską.

Dotrą tam do informacji o takich „egzotycznych” rynkach jak Kazachstan czy Uzbekistan.

- Wiele dokumentów dotyczy korzystania z funduszy unijnych.[/ramka]