[b]Tak [/b]W razie zaistnienia przyczyny uniemożliwiającej stawienie się do pracy, pracownik zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić pracodawcę o przyczynie swojej absencji. Ma też wskazać przewidywany okres jej trwania. Zasady usprawiedliwiania nieobecności w pracy w firmie ustalane są z reguły w przepisach wewnątrzzakładowych, np. w regulaminie pracy.

[b]Jeżeli przepisy te nie określają w szczególny sposób tego obowiązku lub w danym zakładzie pracy nie wydano takich aktów, wówczas podwładny o przyczynie swojej nieobecności i okresie jej trwania powinien zawiadomić pracodawcę osobiście lub za pośrednictwem innej osoby.[/b]

Może tego dokonać również m.in. telefonicznie, drogą pocztową (za datę powiadomienia uważa się datę stempla pocztowego) lub za pomocą innego środka łączności, a więc np. e-maila czy faksu. Przepisy prawa pracy umożliwiają więc korzystanie z nowoczesnych środków łączności.

Pracodawcy, ustalając sposób usprawiedliwiania nieobecności w firmie, nie powinni więc zbytnio formalizować tych wymagań, np. żądać tylko osobistego usprawiedliwiania nieobecności przez pracowników.

[i]Podstawa prawna: § 2 [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=73958]rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (DzU Nr 60 poz. 281)[/link][/i]