W związku z uchwaloną przez Sejm 4 września [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=2]nowelizacją ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu[/link] (dalej: ustawa) warto zastanowić się, czy po jej wejściu w życie będzie możliwe przeprowadzenie, przez spółkę już notowaną na rynku giełdowym, dużej oferty publicznej akcji bez konieczności sporządzania jakiegokolwiek dokumentu ofertowego, tj. prospektu emisyjnego lub memorandum informacyjnego.
[srodtytul]Jest taka możliwość[/srodtytul]
Wydaje się, że przepisy noweli dają taką możliwość.Taka oferta wiązałaby się z koniecznością przeprowadzenia transakcji w dwóch fazach i wykorzystania dodatkowego instrumentu, jakim mógłby być np. warrant subskrypcyjny.
Pamiętać należy, że co do zasady, zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy, „oferta publiczna lub dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym wymaga sporządzenia prospektu emisyjnego, zatwierdzenia go przez komisję oraz udostępnienia go do publicznej wiadomości, z zastrzeżeniem ust. 2 – 5”.Art. 7 ust. 2 – 5 przewiduje z kolei, kiedy emitent może nie sporządzać prospektu emisyjnego.
[srodtytul]Faza I[/srodtytul]
Chcąc przeprowadzić ofertę publiczną akcji bez konieczności sporządzenia jakiegokolwiek dokumentu ofertowego, emitent musiałby najpierw wyemitować warranty subskrypcyjne uprawniające do objęcia akcji nowej emisji, które zainteresowałyby inwestorów. Propozycja objęcia warrantów mogłaby być skierowana do więcej niż 100 osób.
Taka propozycja nabycia papierów wartościowych korzystałaby ze zwolnienia ze sporządzania dokumentu ofertowego, pod warunkiem iż całkowita wartość warrantów, liczona według ich ceny emisyjnej, nie będzie przekraczać w okresie ostatnich 12 miesięcy wartości 100 000 euro (art. 7 ust. 3 pkt 4 oraz ust. 3a ustawy). Łatwo sobie wyobrazić, że cena emisyjna takich warrantów subskrypcyjnych może wynosić np. 1 grosz.
Warranty te nie mogłyby jednak zostać wprowadzone do obrotu na rynku regulowanym ze względu na konieczność sporządzenia w takim wypadku prospektu emisyjnego – znowelizowany art. 7 ust. 3 pkt 4 w związku z art. 7 ust. 3a ustawy zwalnia z obowiązku sporządzania dokumentu ofertowego jedynie w odniesieniu do oferty publicznej, a nie wprowadzania takich instrumentów do obrotu na rynku regulowanym.
[srodtytul]Faza II[/srodtytul]
Art. 3 ust. 2 ustawy stanowi, że „publiczne proponowanie nabycia papierów wartościowych może być dokonane wyłącznie w drodze oferty publicznej”.Po wejściu w życie analizowanej ustawy do art. 3 zostanie dodany nowy ust. 5: „W przypadku proponowania nabycia lub wydawania akcji przez ich emitenta skierowanego do co najmniej 100 osób lub do nieoznaczonego adresata, w dowolnej formie i w dowolny sposób, w celu realizacji uprawnień posiadaczy innych papierów wartościowych tego emitenta, przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli termin realizacji tych uprawnień przypada nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia dokonania przydziału tych innych papierów wartościowych lub gdy w związku z ofertą publiczną tych innych papierów wartościowych prospekt emisyjny był sporządzony, zatwierdzony i udostępniony do publicznej wiadomości”.
W fazie drugiej emitent dokonuje więc emisji akcji, przy dowolnie ustalonej cenie emisyjnej, w celu realizacji uprawnień posiadaczy wyemitowanych już przez siebie (w fazie pierwszej) warrantów subskrypcyjnych, bacząc jedynie, by propozycja nabycia akcji nowej emisji zapadła nie wcześniej niż 12 miesięcy od dnia dokonania przydziału warrantów subskrypcyjnych.
[srodtytul]Bez prospektu i memorandum[/srodtytul]
W celu wprowadzenia takich nowo wyemitowanych akcji do obrotu na rynku regulowanym emitent może skorzystać z wyjątku przewidzianego w art. 7 ust. 4 pkt 3 ustawy, który stanowi, że nie ma potrzeby sporządzania prospektu emisyjnego w przypadku wprowadzania do obrotu na rynku regulowanym akcji spółki, której akcje tego samego rodzaju są dopuszczone do obrotu na tym samym rynku regulowanym, jeżeli proponowanie nabycia lub wydanie tych akcji nastąpiło w celu realizacji uprawnień posiadaczy innych papierów wartościowych tej spółki oraz praw do tych akcji.
Warto w tym miejscu zauważyć, iż nowela wprowadza nowe brzmienie art. 38 ust. 3 oraz art. 39 ust. 3, które może powodować wątpliwości, czy w razie korzystania przez emitentów z wyjątku określonego w art. 7 ust. 4 pkt 3 nie ma potrzeby sporządzania memorandum informacyjnego. Wydaje się, że w takim wypadku emitent nie ma jednak obowiązku sporządzania memorandum. Jeśli ustawodawca chciałby, aby w przypadku określonym w art. 7 ust. 4 pkt 3 był obowiązek sporządzania memorandum, obowiązek taki jednoznacznie zostałby wskazany w art. 38 ust. 1 albo w art. 39 ust. 1 ustawy (tym samym jednocześnie zostałoby wskazane, jaki rodzaj memorandum emitent ma obowiązek przygotować – zawierające informacje równoważne informacjom zamieszczanym w prospekcie emisyjnym lub też w formie określonej w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw instytucji finansowych, zgodnie z art. 55 ust. 1 ustawy).
Reasumując: wydaje się, że przepisy znowelizowanej ustawy umożliwiają emitentowi, którego akcje poprzedniej emisji są już dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym, przeprowadzenie oferty publicznej akcji o dowolnej wartości bez konieczności sporządzania jakiegokolwiek dokumentu ofertowego, po spełnieniu jedynie warunku przeprowadzenia takiej oferty w dwóch fazach, przedzielonych 12-miesięcznym odstępem czasu i z wykorzystaniem dodatkowego, „tymczasowego” instrumentu.