Tak uważa [b][link=http://www.rp.pl/artykul/55812,218265_Stanowisko_Departamentu_Prawnego_GIP_z_7_listopada_2008_r__w_sprawie_czasu_pracy_kierowcow__GPP_417_4560_915_08_PE_.html]Departament Prawny Głównego Inspektoratu Pracy w piśmie z 7 listopada 2008 r[/link][/b]. To stanowisko całkowicie odbiega od interpretacji [link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=173274]ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU z 2004 r. nr 92, poz. 879)[/link] podanej przez Ministerstwo Infrastruktury 22 października ([link=http://www.rp.pl/artykul/55811,214608_Stanowisko_Departamentu_Transportu_Drogowego_Ministerstwa_Infrastruktury_z_22_pazdziernika_2008_r__w_sprawie_czasu_pracy_kierowcow_komunikacji_miejskiej__MR_869429_2008_.html]zobacz stanowisko[/link]).
[srodtytul]To nie relaks[/srodtytul]
Zgodnie z ustawą GIP uznał, że czasem pracy kierowcy jest okres od rozpoczęcia do zakończenia pracy i obejmuje to wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego. Jeśli więc podczas postoju na pętli szofer np. pomaga wysiadającym i wsiadającym pasażerom, zalicza się to do czasu pracy. Nie da rady więc w tym okresie dać mu przerwy na odpoczynek. Szef musi wyznaczyć mu inny termin na oddech od prowadzenia lub inaczej zaplanować mu rozkład czasu pracy.
System przerywanego czasu pracy z ustalonymi przerwami wolno stosować do wszystkich kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym, w tym także do tych wykonujących przewozy regularne do 50 km. GIP przypomina jednak, że w takim systemie stosuje się przepisy o przerwach na odpoczynek, chyba że przerwa przewidziana w ustalonym rozkładzie następuje nie później niż po czasie, kiedy kierowcy przysługuje przerwa na odpoczynek. Jeżeli więc szoferowi zaplanowaliśmy przerwę na odpoczynek, która rozpoczęłaby się lub trwała w trakcie kilkugodzinnej przerwy od pracy, to zostanie ona już skonsumowana. Nie oznacza to jednak, że gdy pracownik ma przerwę podzieloną na krótsze okresy, to po zakończeniu długiej przerwy z art. 16 ustawy nie będzie mógł wykorzystać pozostałej części pauzy na odpoczynek.
[srodtytul]Grafik na okres rozliczeniowy [/srodtytul]
GIP odniósł się także do innych wątpliwości opisanych 15 października w DF. Chodziło m.in. o ustalenie długości harmonogramów czasu pracy przy połączeniu w obowiązkach jednego pracownika kilku rodzajów przewozów. Ustawa tego nie określa. Czy ma on więc wynosić miesiąc, gdy trasa ma do 50 km (zgodnie z art. 31e ustawy), czy krócej – przynajmniej dwa tygodnie, gdy przekracza ten dystans (art. 11 ust. 2 ustawy)? Departament Prawny opowiada się za przyjęciem rozkładu czasu pracy na dany okres rozliczeniowy. Dlatego sporządzenie harmonogramu na okres krótszy niż rozliczeniowy bez wyraźnego upoważnienia ustawowego narusza funkcję ochronną tych przepisów.