Chodzi o zawodowców prowadzących auta w transporcie drogowym.

Unijne przepisy dotyczące czasu prowadzenia pojazdów są wyjątkowo skomplikowane i kolejne zmiany unijnych przepisów komplikują je coraz bardziej.

Najważniejsze dla kierowców zmiany to fakt, iż kierowca będzie musiał mieć przy sobie wykresówki za okres dłuższy niż do tej pory. Do końca kwietnia 2006 r. musiał okazywać inspektorom transportu drogowego i innym uprawnionym do tego kontrolerom wykresówki za bieżący tydzień i za ostatni dzień poprzedniego tygodnia, w którym kierował pojazdem.

Obecnie musi już wozić ich 15 (dokładniej – wszystkie używane w ciągu poprzednich 15 dni), nie licząc wykresówki za ostatni dzień. Od 1 stycznia 2008 r. liczba wożonych przez kierowcę wykresówek znowu wzrośnie. Będzie on musiał okazywać dokument za bieżący dzień i aż za 28 poprzednich.

Przypominamy, że wykresówki trzeba przechowywać przez rok po ich użyciu, zachowane w czytelnej formie i chronologicznie poukładane. Za nieokazanie tarczki tachografu grozi przewoźnikowi drogowemu kara w wysokości 500 zł za każdy dzień, z którego brakuje wykresówki. Zmiany wynikają z rozporządzenia nr 561/2006/WE w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (DzU L 102/1 z 11 kwietnia 2006 r.).