W ten sposób urząd próbuje uporządkować galimatias w przepisach obowiązujących firmy transportowe wykonujące przewozy międzynarodowe. Obszerniej pisaliśmy o tym w DOBREJ FIRMIE z 24 sierpnia br.
Zgodnie z europejskimi przepisami kierowca powinien mieć przy sobie za okres bieżącego tygodnia i z poprzednich 15 dni:
- wykresówki (elektroniczna ewidencja czasu pracy) za dni, kiedy prowadził pojazd z tachografem analogowym,
- kartę kierowcy, której jest posiadaczem, jeśli prowadził pojazd wyposażony w tachograf cyfrowy,
- wszelkie zapisy odręczne i wydruki sporządzone w tym okresie (art. 15 rozporządzenia EWG 3821/85).
Ma także mieć zaświadczenie od pracodawcy wyjaśniające, dlaczego nie ma wykresówek za 15 poprzednich dni albo jechał autem niewyposażonym w tachograf. Wynika tak z art. 31 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (DzU nr 92, poz. 879 ze zm.). Zgodnie z nim na żądanie organu kontrolnego kierowca przedstawia potwierdzenie, dlaczego nie prowadził auta (bo np. miał urlop lub chorował) albo prowadził je bez tachografu.
Przepis nie narzuca jednak oficjalnego wzoru zaświadczenia. Zwyczajowo przedsiębiorcy stosują żółte wykresówki, a niektórzy opracowują własne druki, choć w Unii Europejskiej funkcjonuje odpowiedni dokument (wydany na podstawie decyzji Komisji Europejskiej z 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym, DzUrz UE L 99/14).
Dla przewozów wykonywanych w Polsce GITD dopuścił zarówno zaświadczenia wystawione według wzoru formularza określonego w załączniku do decyzji KE, jak i inne zaświadczenia potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu (patrz odpowiedź na pytanie DF). Muszą one jednak spełniać wymogi wskazane w art. 31 ustawy o czasie pracy kierowców (w tym żółte wykresówki).
Jednocześnie GITD zapewnia, że inspektorzy nie mogą karać kierowcy za brak formularza unijnego do czasu jego wdrożenia do polskiego prawa. Stanie się to dopiero po nowelizacji ustawy o czasie pracy kierowców. Zgodnie z jej art. 4 pracodawcy będą mogli wystawiać zaświadczenia na unijnym formularzu.
GITD przestrzega jednak przed okazywaniem za granicą żółtych wykresówek przez wykonujących międzynarodowy przewóz drogowy. W innych państwach UE nie będą one uznawane. Tam obowiązuje prawidłowo opisana wykresówka do tachografu analogowego. Potwierdza ona, dlaczego kierowca nie prowadził pojazdu.
- imię i nazwisko kierowcy,
- okres, którego dotyczy zaświadczenie,
- przyczyna jego wystawienia,
- miejsce i data jego wystawienia,
- podpis pracodawcy lub innego podmiotu, na rzecz którego kierowca wykonywał przewóz.