Jerzy Kowalski: Zima dla koronawirusa, lato dla biznesu

Show must go on. Biznes też ma podobny status i musi się kręcić. Nawet jak wisi nad nim koronawirus i szczerzy swoje groźne zęby.

Aktualizacja: 14.03.2020 08:09 Publikacja: 13.03.2020 23:01

Jerzy Kowalski: Zima dla koronawirusa, lato dla biznesu

Foto: Bloomberg

Warto, by wiedzieli o tym przedsiębiorcy, że ich firmy i pracownicy w swojej dziłalności gospodarczej muszą zmierzyć się z różnorodnymi i niespodziewanymi zdarzeniami, czyli powodziami, awariami energetycznymi, trzęsieniami ziemi, pożarami, wojnami, strajkami, wreszcie z epidemiami.

Nigdy się nie poddaję – taka powinna być dewiza sprawnego, ale i odpowidzialnego menedżera działającego w trudnych „warunkach", nawet tych zagrażających życiu i zdrowiu. Wprawdzie firma to nie armia, ale trochę ma wspólnego z dyscypliną. Tyle, w ramach wstępnej oceny, a co jeszcze ? Ano warto pamiętać o wejściu na nowe rynki i nie rezygnować z tego, nawet w tych ekstraordynaryjnych warunkach, które przecież z pewnością wkrótce będą przedmiotem wspominek przy piwie, winie i słonych paluszkach. Właśnie zapowiedziano konkurs dla małych i średnich przedsiębiorstw z Polski wschodniej, w którym można niejako „wygrać" 800 tys. złotych. Pieniądze są z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Na co wolno będzie przeznaczyć otrzymane dofinansowanie? Przede wszystkim na projekty, które pozwolą znaleźć nowych biznesowych partnerów zagranicznych lub przygotować atrakcyjne oferty eksportowe. Nabór wniosków będzie prowadzony w dwóch rundach – pierwsza od 7 kwietnia do 4 maja, druga zaś od 4 sierpnia do 7 września. Warto zwrócić uwagę, że pieniądze można przeznaczyć na atrakcyjne zadania takie jak: zagraniczne podróże służbowe, koszty organizacji pokazów, prezentacje lub degustacje produktów podczas zagranicznych targów, wystaw lub misji, zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi itp. Chodzi o to, by firma mogła pokazać się za granicą. Może to być szczególnie ważne, gdyż dziś odwołuje się targi, wystawy, imprezy handlowe, spotkania i negocjacje ze względu na krążącego wirusa. Warto jednak planować rozwój firmy, zakładając, że koronawirus nie dotrwa do lata. Doceniać go można, ale nie należy przeceniać i w związku z tym zabrać się już teraz za przygotowanie wniosków konkursowych.

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Prawo w firmie
Podwykonawstwo a prawo zamówień publicznych. Co mówi orzecznictwo KIO?
Prawo w firmie
EUDR nabiera coraz wyraźniejszych kształtów. Co zakłada unijna regulacja?
Prawo w firmie
Komisja Europejska zaskarżyła Polskę do TSUE. Chodzi o minimalny podatek dochodowy
Prawo w firmie
Należyta staranność to nie bat na przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Prawo w firmie
Czy kupowanie fałszywych opinii w internecie da korzyści podatkowe?