Reklama

Jerzy Kowalski: Zima dla koronawirusa, lato dla biznesu

Show must go on. Biznes też ma podobny status i musi się kręcić. Nawet jak wisi nad nim koronawirus i szczerzy swoje groźne zęby.

Aktualizacja: 14.03.2020 08:09 Publikacja: 13.03.2020 23:01

Jerzy Kowalski: Zima dla koronawirusa, lato dla biznesu

Foto: Bloomberg

Warto, by wiedzieli o tym przedsiębiorcy, że ich firmy i pracownicy w swojej dziłalności gospodarczej muszą zmierzyć się z różnorodnymi i niespodziewanymi zdarzeniami, czyli powodziami, awariami energetycznymi, trzęsieniami ziemi, pożarami, wojnami, strajkami, wreszcie z epidemiami.

Nigdy się nie poddaję – taka powinna być dewiza sprawnego, ale i odpowidzialnego menedżera działającego w trudnych „warunkach", nawet tych zagrażających życiu i zdrowiu. Wprawdzie firma to nie armia, ale trochę ma wspólnego z dyscypliną. Tyle, w ramach wstępnej oceny, a co jeszcze ? Ano warto pamiętać o wejściu na nowe rynki i nie rezygnować z tego, nawet w tych ekstraordynaryjnych warunkach, które przecież z pewnością wkrótce będą przedmiotem wspominek przy piwie, winie i słonych paluszkach. Właśnie zapowiedziano konkurs dla małych i średnich przedsiębiorstw z Polski wschodniej, w którym można niejako „wygrać" 800 tys. złotych. Pieniądze są z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Na co wolno będzie przeznaczyć otrzymane dofinansowanie? Przede wszystkim na projekty, które pozwolą znaleźć nowych biznesowych partnerów zagranicznych lub przygotować atrakcyjne oferty eksportowe. Nabór wniosków będzie prowadzony w dwóch rundach – pierwsza od 7 kwietnia do 4 maja, druga zaś od 4 sierpnia do 7 września. Warto zwrócić uwagę, że pieniądze można przeznaczyć na atrakcyjne zadania takie jak: zagraniczne podróże służbowe, koszty organizacji pokazów, prezentacje lub degustacje produktów podczas zagranicznych targów, wystaw lub misji, zakup usług w zakresie organizacji spotkań z potencjalnymi partnerami handlowymi itp. Chodzi o to, by firma mogła pokazać się za granicą. Może to być szczególnie ważne, gdyż dziś odwołuje się targi, wystawy, imprezy handlowe, spotkania i negocjacje ze względu na krążącego wirusa. Warto jednak planować rozwój firmy, zakładając, że koronawirus nie dotrwa do lata. Doceniać go można, ale nie należy przeceniać i w związku z tym zabrać się już teraz za przygotowanie wniosków konkursowych.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Prawo w firmie
Czy skargę do sądu na decyzję skarbówki można złożyć przez e-Doręczenia?
Prawo w firmie
AI Act. Zaczęła obowiązywać jedna z najbardziej kontrowersyjnych części rozporządzenia
Prawo w firmie
Nowa ustawa sankcyjna nie pozwoli spryciarzom na zakazany handel z Rosji
Prawo w firmie
Paradoks deregulacji: produkcja prawa rośnie, firmy mają kłopot
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Prawo w firmie
Krzysztof Sikora, Mateusz Mintzberg: Koniec tymczasowości – kontrola inwestycji zagranicznych (FDI) na stałe w Polsce
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama
Reklama