Z kolei pracodawca zatrudniający ok. 500 pracowników zredukuje koszty nawet o 200 tys. zł rocznie – zapewniła minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz.

Czytaj także: Elektroniczna wersja akt pracowniczych nie taka atrakcyjna

Dodała, że tzw. ustawa e-akta to korzyści nie tylko dla pracodawców, ale także dla pracowników. Pracodawcy zaoszczędzą i będą mieli mniej obowiązków, a pracownicy – większe bezpieczeństwo.

Skrócenie obowiązkowego przechowywania akt pracowniczych z 50 do 10 lat i cyfryzację akt pracowniczych przewiduje ustawa z 10 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją, zwaną też ustawą e-akta. Wiceminister przedsiębiorczości i technologii Mariusz Haładyj ocenił, że obowiązek przechowywania akt pracowniczych przez pół wieku uznawany był przez przedsiębiorców za jeden z największych absurdów biurokratycznych polskiego prawa. I zapewnił, że teraz to państwo przejmie na siebie obowiązek przechowywania danych.

Ustawa likwiduje też kolejny absurd – zapis o przekazywaniu pracownikowi pensji gotówką do rąk własnych, wprowadzając jako zasadę wypłatę pensji na konto pracownika.

By dostać wypłatę w gotówce, pracownik będzie musiał złożyć stosowne oświadczenie.

Składki za innych ubezpieczonych płaci dziś w Polsce ok. miliona płatników, którzy prowadzą dokumentację pracowniczą dla ok. 11 mln ubezpieczonych.

– Kontrola dokumentacji pracowniczej i płacowej jest istotnym elementem działalności inspektora pracy. Na podstawie akt osobowych pracownika inspektor ustala m.in. prawidłowość nawiązania stosunku pracy, planowania i rozliczania czasu pracy, naliczania i wypłacania wynagrodzeń, udzielania należnych świadczeń przewidzianych w przepisach prawa pracy – tłumaczy Wiesław Łyszczek, główny inspektor pracy.

– Z perspektywy PIP ważne jest zatem, by nowe rozwiązania w e-dokumentacji, które idą z duchem czasu, umożliwiały w dalszym ciągu skuteczny nadzór nad przestrzeganiem przez pracodawców nałożonych na nich obowiązków. Mam nadzieję, że nowe formy przechowywania dokumentów pozwolą inspektorom na skuteczne wykonywanie powierzonych im zadań – dodaje główny inspektor pracy. ©?