Podatek od firmowego logo - monitor wolnej przedsiębiorczości

Spółki, które działają pod znanym szyldem, mogą mieć problem ze skarbówką.

Publikacja: 17.05.2018 08:25

Podatek od firmowego logo - monitor wolnej przedsiębiorczości

Foto: 123RF

Rysunki, wyrazy, hasła czy inne oznaczenia wyróżniające firmowy produkt to znaki towarowe, przez lata chętnie wykorzystywane w transakcjach dających podatkowe oszczędności. Zarówno przez międzynarodowe koncerny, jak i małe firmy rodzinne.

Skarbówka już dawno się zorientowała, że na operacjach tych za dużo traci. Kontroluje przedsiębiorców, wydaje niekorzystne interpretacje, publikuje ostrzeżenia przed optymalizacją, grozi stosowaniem klauzuli obejścia prawa. I zmienia przepisy. Od 1 stycznia 2018 r. ograniczyła możliwość rozliczania w podatkowych kosztach opłat za korzystanie ze znaków, np. logo spółki matki przez spółkę córkę. Chce w ten sposób zablokować przerzucanie dochodów na inne podmioty. Okazuje się jednak, że kłopoty z fiskusem mogą mieć też te firmy, które nie płacą za logo. Skarbówka twierdzi bowiem, że spółka, która korzysta za darmo z renomowanego znaku towarowego, uzyskuje przychód, od którego trzeba zapłacić podatek. Argumentuje, że prestiżowe logo zwiększa rozpoznawalność firmy, wywołuje pozytywne skojarzenia, zachęca klientów do nabywania produktów.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Prawo w firmie
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych z nowym zadaniem
Prawo w firmie
Jak odejść ze związku zawodowego
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025