Regulamin pracy i wynagradzania - nie łatwo się ich pozbyć

Od 2017 r. obowiązek tworzenia regulaminów pracy i wynagradzania ograniczono co do zasady do firm zatrudniających co najmniej 50 pracowników. Nie oznacza to jednak, że te, które posiadają regulaminy, mogą z nich w dowolny sposób zrezygnować. Jak to zrobić, aby nie złamać przepisów? I czy na pewno warto odchodzić od zawartych z załogą ustaleń?

Publikacja: 19.04.2018 05:30

Regulamin pracy i wynagradzania - nie łatwo się ich pozbyć

Foto: Fotolia.com

Do końca 2016 r. obowiązek tworzenia regulaminów wynagradzania i pracy obejmował firmy zatrudniające co najmniej 20 pracowników. Zniesienie obowiązku tworzenia regulaminów dla mniejszych firm nie ma skutku prawnego w postaci automatycznej likwidacji czy zerwania obowiązujących dokumentów. Jeśli więc pracodawca jest zainteresowany unieważnieniem regulaminu, powinien przeprowadzić taką zmianę w sposób zgodny z prawem.

Przepisy prawa pracy nie przewidują osobnej procedury uchylania regulaminów, których tworzenie nie jest już obowiązkowe. W związku z tym pracodawcy, którzy zamierzają uchylić istniejący i nieobowiązkowy już regulamin, powinni postąpić podobnie jak w sytuacji, w której chcieliby taki regulamin wprowadzić. Takie zmiany najlepiej wprowadzać w uzgodnieniu z pracownikami.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Prawo w firmie
Ofensywa deregulacyjna zdenerwowała biznes. „Trudno to wszystko śledzić”
Prawo w firmie
Prezes Urzędu Zamówień Publicznych z nowym zadaniem
Prawo w firmie
Jak odejść ze związku zawodowego
Prawo w firmie
Rządowa deregulacja w Sejmie. Szybkie tempo prac i krytyka opozycji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Prawo w firmie
Najlepsze studia MBA w Polsce. Wyniki rankingu Perspektywy 2025