26 czerwca 2017 r. upłynął termin wdrożenia przez Polskę IV Dyrektywy AML (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu), jednak dopiero z początkiem 2018 r. pojawił się projekt nowej ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej: projekt ustawy) wdrażający Dyrektywę AML do polskiego porządku prawnego. Projekt skierowano do pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu 8 lutego 2018 r. Ustawa ma wejść w życie 3 miesiące po ogłoszeniu, z wyjątkiem przepisów o rejestrze beneficjentów (w tej kwestii termin wejścia w życie przepisów wyniesie 18 miesięcy).
Projekt ustawy w art. 2. ust 1. wskazuje na podmioty, których dotyczyć ma nowa regulacja. Są nimi „instytucje obowiązane". Do kategorii instytucji obowiązanych projektodawca zalicza:
- banki, oddziały banków zagranicznych, oddziały instytucji kredytowych, instytucje finansowe,
- spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, krajową SKOK,
- instytucje płatnicze, instytucje pieniądza elektronicznego, biura usług płatniczych, agentów rozliczeniowych, firmy inwestycyjne, banki powiernicze,
- spółki prowadzące rynki regulowane, fundusze inwestycyjne, zakłady ubezpieczeń, przedsiębiorców prowadzących działalność kantorową (w tym usługi wymiany walut przez internet),
- pośredników nieruchomości,
- w ograniczonym zakresie: notariuszy, adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych,
- przedsiębiorców świadczących usługi w zakresie tworzenia jednostek organizacyjnych, pełnienia funkcji lub umożliwienia pełnienia funkcji członka zarządu spółki, prowadzenia biura wirtualnego,
- przedsiębiorców w zakresie, w jakim przyjmują lub dokonują lub przyjmują płatności w gotówce w wysokości co najmniej 10 tys. euro, chociażby w wielu powiązanych transakcjach.
Spośród wymienionych grup podmiotów, największe zainteresowanie w środowisku biznesowym wzbudzać mogą dwie ostatnie kategorie podmiotów, do których projekt ustawy zalicza przedsiębiorców. Podstawowe pytanie, na jakie muszą sobie odpowiedzieć firmy dotyczy tego, w jakim rozmiarze dokonują lub przyjmują płatności w gotówce oraz czy świadczą usługi w zakresie tworzenia spółek lub pełnienia funkcji zarządczych, np. członka zarządu. Przed tymi przedsiębiorcami pojawi się wyzwanie związane z dostosowaniem się do nowych realiów i wdrożeniem w życie obowiązków wynikających z projektu ustawy.
Projektowane przepisy nakładają nowe obowiązki, w szczególności:
- wprowadzenie wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej,
- wyznaczenie członka zarządu odpowiedzialnego za wdrożenie procedury i kadry kierowniczej odpowiedzialnej za wykonywanie obowiązków ustawowych,
- przeprowadzanie i aktualizowanie oceny ryzyka,
- stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego, w tym weryfikowanie kontrahentów,
- wprowadzenie procedury wewnętrznego zgłaszania nieprawidłowości,
- przekazywanie informacji o beneficjentach rzeczywistych – dotyczy wszystkich spółek prawa handlowego poza spółkami partnerskimi i publicznymi spółkami akcyjnymi.
Opracowanie i wdrożenie procedury anonimowego zgłaszania naruszeń (whistleblowing) w strukturze instytucji obowiązanej to jedno z głównych wyzwań, jakie przewiduje projekt ustawy. Procedura wewnętrznego mechanizmu whistleblowing opisuje zasady funkcjonowania mechanizmu anonimowego powiadamiania kierownictwa danego podmiotu o nieprawidłowościach występujących w jego strukturach związanych z naruszeniem prawa oraz obowiązujących procedur i standardów. Idea procedury whistleblowing jest taka, aby każdy pracownik/kontrahent (tzw. sygnalista lub whistleblower") miał możliwość anonimowego przekazania np. zarządowi lub powołanemu do tego compliance oficerowi informacji o zauważonych nieprawidłowościach za pośrednictwem specjalnego niezależnego i autonomicznego kanału informacji, który pozwala na anonimowość nadawcy.
Najważniejsze założenia dotyczące procedury whistleblowing to:
- wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za odbieranie zgłoszeń,
- określenie sposobu odbierania zgłoszeń,
- określenie środków ochrony zgłaszającego przed dyskryminacją oraz ochrony danych osobowych,
- ustalenie zasad zachowania poufności,
- tryb postępowania wyjaśniającego,
- wskazanie terminu usunięcia danych.
Projekt ustawy wyróżnia trzy kategorie sankcji:
- kary administracyjne nakładane na przedsiębiorcę za naruszenie przepisów ustawy. Są to kary m.in. za brak oceny ryzyka prania brudnych pieniędzy i jej aktualizacji; niestosowanie środków bezpieczeństwa finansowego, czy też niewprowadzenie wewnętrznej procedury instytucji obowiązanej; procedury anonimowego zgłaszania naruszeń (Whistleblowing) albo za brak szkoleń.
Kary wymienione w projekcie ustawy to:
- publikacja informacji o naruszeniu ustawy w BIP,
- nakaz zaprzestania podejmowania określonych czynności,
- cofnięcie koncesji, zezwolenia, wykreślenie z rejestru działalności regulowanej,
- kara pieniężna do wysokości dwukrotności kwoty osiągniętej korzyści lub unikniętej straty; jeśli nie jest możliwe ustalenie – do kwoty 1 mln euro).
Kary nakładane na osoby prawne takie jak: banki, firmy inwestycyjne, zakłady ubezpieczeń, pośrednicy ubezpieczeniowi, instytucje pożyczkowe, kantory będą mogły wynieść aż 5 mln euro lub 10 proc. obrotu wykazanego w sprawozdaniu finansowym.
Aleksandra Berger prawnik z Kancelarii Schampera Dubis Zając i Wspólnicy Sp. k.