Reklama
Rozwiń

Niedobory z inwentaryzacji a VAT

Ujawnienie w trakcie spisu z natury braków w towarach handlowych to normalne zjawisko w działalności handlowej. Ich skutki w podatku od towarów i usług są zależne od okoliczności powstania strat.

Publikacja: 28.01.2015 05:10

Wśród warunków do uznania niedoboru za niezawiniony jest m.in. dopełnienie należytej staranności

Wśród warunków do uznania niedoboru za niezawiniony jest m.in. dopełnienie należytej staranności

Foto: 123RF

- Spółka (podatnik VAT czynny) zajmuje się handlem artykułami AGD (czajniki, garnki, patelnie itd.). Sprzedaje je w kilku punktach sprzedaży. Od nabytych towarów odlicza na bieżąco podatek naliczony wynikający z faktur i  dokumentów celnych. Przeprowadzane okresowo (ostatnia na dzień 31 grudnia 2014 r.) w punktach handlowych inwentaryzacje wykazują niedobory i straty w towarach handlowych. To normalne zjawisko w tego rodzaju działalności. Po przeprowadzeniu inwentaryzacji spółka obciąża kierownika punktu sprzedaży  kwotą niedoborów obliczoną na podstawie średnich cen sprzedaży netto towarów (tj. bez VAT) – ale tylko wtedy, gdy są one zawinione przez tę osobę.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Świąteczna oferta! Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Rachunkowość
Sztuczna inteligencja nie zastąpi księgowych
Rachunkowość
Testy systemu e-Faktur czas zacząć
Rachunkowość
Wielkie firmy nie interesują się nowym systemem fakturowania
Rachunkowość
Obowiązkowy KSeF, czyli e-faktury dla skarbówki
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Rachunkowość
Audyt: ocena systemu kontroli jest odrębną usługą
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku