Niedobory z inwentaryzacji a VAT

Ujawnienie w trakcie spisu z natury braków w towarach handlowych to normalne zjawisko w działalności handlowej. Ich skutki w podatku od towarów i usług są zależne od okoliczności powstania strat.

Publikacja: 28.01.2015 05:10

Wśród warunków do uznania niedoboru za niezawiniony jest m.in. dopełnienie należytej staranności

Wśród warunków do uznania niedoboru za niezawiniony jest m.in. dopełnienie należytej staranności

Foto: 123RF

- Spółka (podatnik VAT czynny) zajmuje się handlem artykułami AGD (czajniki, garnki, patelnie itd.). Sprzedaje je w kilku punktach sprzedaży. Od nabytych towarów odlicza na bieżąco podatek naliczony wynikający z faktur i  dokumentów celnych. Przeprowadzane okresowo (ostatnia na dzień 31 grudnia 2014 r.) w punktach handlowych inwentaryzacje wykazują niedobory i straty w towarach handlowych. To normalne zjawisko w tego rodzaju działalności. Po przeprowadzeniu inwentaryzacji spółka obciąża kierownika punktu sprzedaży  kwotą niedoborów obliczoną na podstawie średnich cen sprzedaży netto towarów (tj. bez VAT) – ale tylko wtedy, gdy są one zawinione przez tę osobę.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Rachunkowość
KSeF będzie wciąż dopuszczał faktury papierowe. Jest projekt ustawy
Rachunkowość
Nadchodzi rewolucja dla firm. Resort finansów pokazał „mapę drogową”
Rachunkowość
Sztuczna inteligencja nie zastąpi księgowych
Rachunkowość
Testy systemu e-Faktur czas zacząć
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Rachunkowość
Wielkie firmy nie interesują się nowym systemem fakturowania