Zgodnie z art. 41 pkt 3 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0A9C91F09A5DF196E9BF3E3A17ED1D94?id=324433]ustawy o rachunkowości[/link] środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie środków trwałych należy ujmować jako rozliczenia międzyokresowe przychodów i stopniowo zaliczać do pozostałych przychodów operacyjnych, równolegle do odpisów amortyzacyjnych środków trwałych sfinansowanych z dotacji. Rozwiązanie
to jest również zgodne z międzynarodowymi standardami sprawozdawczości finansowej (MSSF). Gdy chodzi o rozliczenie otrzymanej dotacji na środki trwałe, MSR 20 „Dotacje rządowe oraz ujawnianie informacji na temat pomocy rządowej” proponuje podejście zbieżne z ustawą o rachunkowości, choć zezwala również na ujęcie otrzymanej dotacji jako pomniejszenia wartości początkowej środków trwałych.
Natomiast w zakresie prezentacji w rachunku wyników MSR 20 sugeruje ujmowanie rozliczanych w czasie przychodów jako pomniejszenia odpisów amortyzowanych dotowanego środka trwałego w przeciwieństwie do ustawy, która wymaga ujmowania odpisów takich przychodów w pozostałe przychody operacyjne.
Ujęcie dotacji w księgach co do zasady powinno nastąpić w momencie uzyskania racjonalnego stopnia pewności, że spółka spełni warunki jej otrzymania.
Pojęcie „racjonalnego stopnia pewności” nie jest jednoznacznie zdefiniowane, ale w praktyce przyjmuje się, że uzyskuje się go w momencie otrzymania gotówki (znacznie częściej) lub pisemnego potwierdzenia otrzymania dotacji pozwalającego na skuteczne jej dochodzenie, gdy minie termin płatności, a dotacja nie zostanie wpłacona na konto spółki.
Gdy chodzi o dotację otrzymaną w listopadzie 2008 r., należy przyjąć, że powinna być ujęta w księgach w 2008 r. i spisywana w pozostałe przychody operacyjne (pomniejszenie amortyzacji) liniowo od stycznia 2009 r. W tym celu należy przyjąć taką samą „stawkę amortyzacją” jak dla dotowanego budynku.
W przypadku dotacji otrzymanych w marcu i maju 2009 r. trzeba w pierwszej kolejności określić poprawny moment ich rozpoznania. Należy ocenić, czy jest to moment wpływu środków pieniężnych, uzyskania decyzji przyznającej dotacje, czy też inny, w którym wystąpił racjonalny stopień pewności otrzymania dotacji w takiej wysokości.
Wartość dotacji kolejno należy spisywać liniowo w pozostałe przychody operacyjne (pomniejszenie amortyzacji), w taki sposób, aby zarówno wartość dotowanych środków trwałych, jak i otrzymana dotacja (przychody przyszłych okresów) umorzyły się w tym samym momencie.
Zakładając, że stawka amortyzacyjna dla budynku wynosi 5 proc. (okres użytkowania równy 20 lat), jego całkowite umorzenie nastąpi 31 grudnia 2028 r. Dla każdej z dotacji otrzymanych 13 marca i 23 maja 2009 r. należy ustalić taki odpis miesięczny, aby ich wartość (ujęta pierwotnie jako przychody przyszłych okresów) umorzyła się w tym samym momencie co budynek, tj. 31 grudnia 2028 r.
[i]—Autor jest młodszym menedżerem w Dziale Audytu firmy Deloitte[/i]